Yazar | Mesaj #18620 16-12-2009 18:57 GMT+2 saat | |||||||
moonlightAdmin
|
Facebook'ta Paylaş
Tweet
örnekler :
DERS PLANI ders planında olması gereken başlıklar ders planında neler olur nasıl yapılır? günlük plan nasıl olur? örnekler örneği lise ilkoöğretim plan Önceden belirlenen eğitim hedeflerine ulaşmak için öğretim konusu içerisinde yer alan etkinliklerden hangilerinin seçileceği, Bunların öğrencilere ne amaçla ve hangi biçimde yaptırılacağı, Ne tür yardımcı ve tamamlayıcı kaynak ve araçların kullanılacağı, Elde edilen başarının nasıl değerlendirileceği konularının önceden tasarlanıp, kağıt üzerinde saptanmasıdır. GEREKLİLİK Öğretmenlerin plan yapmaları çalışmalarını sistematik bir şekilde yürütmeleri için gereklidir. Eğitim-öğretim kurumlarında eğitim etkinliklerine ve derslere hazırlıklı girmek yasal yönden zorunlu olup, eğitsel yönden gereklidir. PLANLI ÇALIŞMANIN YARARLARI Öğretmenin eğitim-öğretimde neyi, niçin ve nasıl yapacağını düşünmesini sağlayarak verimini arttırır. Öğretmen ve öğrencileri dağınıklıktan kurtarır ve düzenli çalışmasını sağlar. Derslere hazırlıklı olup, karşılaşılabilecek sorunların önceden tespit edilmesini sağlar. Hedeflere ulaştıracak en uygun öğrenme öğretme süreçleri ile araç ve gerecin seçilmesini ve bunların eğitim etkinliklerinde kullanılmasını sağlar. Eğitim-öğretimin değerlendirilmesinin güvenilir olmasını sağlar. PLANLI ÇALIŞMANIN YARARLARI Öğrenme ve öğretme sürecinin etkili ve verimli kullanılmasını sağlar. Derslerde sürekliliği sağlar. Öğrenme ve öğretme sürecinde gerçekleştirilen etkinlikleri belgeler. PLANLI ÇALIŞMANIN YARARLARI Öğrenci merkezli olmalı, Çağdaş öğrenme-öğretme yöntemlerini esas almalı, Uygulanabilir etkinliklere dayalı olmalı, Yeniliklere açık ve esnek olmalı, DERS PLANI Belli bir süreyi kapsamalı, Öğretimin niteliğine ve seviyesine, konuya, öğretim dalına ve amacına uygun olmalı, Öğrencilerle birlikte yapılmalı, Öğrenciler tarafından bilinmeli, DERS PLANI Biçimsel Bölüm Giriş Bölümü Geliştirme Bölümü Sonuç Bölümü Değerlendirme Bölümü DERS PLANININ HAZIRLANMASI Her dersle ilgili bilgi, alma, tepkide bulunma ve uyarılma basamağındaki hedef ve davranışlar saptanır. Ana ve yardımcı noktalar yazılır. Hedef davranışları kazandırmak için kullanılacak araç ve gereç yazılır. DERS PLANININ HAZIRLANMASI BİÇİMSEL BÖLÜM Dersin Adı: Sınıf: Ünitenin Adı: Süre: Öğretmenin Adı ve Soyadı: Öğrenme-Öğretme Strateji ve Yöntemi: Kaynak Kitaplar: Araç Gereçler: Ünite yada Konunun Örüntüsü: Ana Nokta: Yardımcı Noktalar: Hedefler DERS PLANININ HAZIRLANMASI BİÇİMSEL BÖLÜM Dikkat çekme Güdüleme Gözden geçirme (Hedeften haberdar etme) Derse geçiş DERS PLANININ HAZIRLANMASI GİRİŞ BÖLÜMÜ Hedef davranışların en üst düzeyiyle ilgili anı, öykü, fıkra, günlük olay anlatılır; film ve slayt sunulabilir. DERS PLANININ HAZIRLANMASI > GİRİŞ DİKKAT ÇEKME Öğrencilere kazanacakları davranışların yaşamda ne işe yarayacağı yalın sözlerle ifade edilmelidir. GÜDÜLEME DERS PLANININ HAZIRLANMASI > GİRİŞ Öğretmen tarafından kazandırılacak en üst düzeydeki hedef yada ana nokta belirtilir. GÖZDEN GEÇİRME DERS PLANININ HAZIRLANMASI > GİRİŞ Öğretmenin “Dersle ilgili belli başlı kavramlar var. Bunları önce ben anlatacağım. Daha sonra örnekler vereceğim. Beni dikkatle dinleyin. Anlaşılmayan bir yer olursa da hemen sorun, yanıtlarım” demesi derse geçişi sağlar. DERSE GEÇİŞ DERS PLANININ HAZIRLANMASI > GİRİŞ Hedef davranışların uygun strateji, yöntem ve teknikler, akıl yürütme süreçleri, araç-gereç, ipucu, dönüt ve düzeltme, pekiştireç, öğrenci katılganlığı gibi davranışların öğrenciye kazandırıldığı bölümdür. DERS PLANININ HAZIRLANIŞI GELİŞTİRME BÖLÜMÜ Hedef davranışlar ve öğrenci sayısı gözönüne alınarak hangi öğrenme-öğretme tekniklerinin uygulanacağı belirlenir. Sorulacak sorular ve onların yanıtları belirlenir. Hangi soruların yanıtlarına pekiştireç verileceği saptanır. DERS PLANININ HAZIRLANIŞI GELİŞTİRME BÖLÜMÜ Kullanılacak araç ve gereçler ile bunların nerede ve nasıl kullanılacağı belirlenir. Öğrencilerin dikkati dağılmaya başladığında uygulanacak davranışlar belirlenir. Hedef davranış kazandırıldıktan sonra ara özet yapılarak yardımcı nokta vurgulanır. Birden fazla hedef davranış varsa ara özetten sonra ara geçiş yapılarak diğer hedef davranış süreçi başlatılır. DERS PLANININ HAZIRLANIŞI GELİŞTİRME BÖLÜMÜ Kapanış özeti ve yorumları Tekrar güdüleme Kapanış DERS PLANININ HAZIRLANIŞI SONUÇ BÖLÜMÜ Ana nokta ve yardımcı noktalar tekrar vurgulanır. DERS PLANININ HAZIRLANIŞI > SONUÇ KAPANIŞ ÖZETi VE YORUMLARI Başta yapılan güdülemenin aynısı burada tekrar edilir. TEKRAR GÜDÜLEME DERS PLANININ HAZIRLANIŞI > SONUÇ Dikkat çekme basamağında sorulan sorular tekrarlanır veya okunan-yarım bırakılan öykünün sonunun öğrencilerle birlikte belirlenmesi sağlanır. Hedef davranışlarla ilgili yeni bir fıkra, anı, öykü vb. anlatılabilir. Gelecek dersle ilgili öğrenciden istenenler belirtilebilir. KAPANIŞ DERS PLANININ HAZIRLANIŞI > SONUÇ Öğretmenin derste kazandırmaya çalıştığı her hedef davranışı ölçen ve en az üç sorudan oluşan ölçme aracı kullanılmalıdır. Ölçme biçimlendirme-yetiştirmeğe dönük olmalıdır (öğrenciye not verilmemeli, yaptığı yanlışlar öğrenciye gösterilmeli ve gerekli düzeltmeleri yapması sağlanmalıdır). DERS PLANININ HAZIRLANIŞI DEĞERLENDİRME BÖLÜMÜ Beni dinlediniğiniz için teşekkür ederim. ------------------------------------------------------------------- Eğitim durumu= öğretme durumu+öğrenme durumu Bir dersin işlenmesinde izlenmesi gereken basamaklar: Dikkat çekme (İlginç bir soru sorma, güncel olaylardan bahsetme, öğretmeninin ya da öğrencilerin başından geçen bir anı, olay, fıkra anlatma) Güdüleme (işlenecek konudan sınavda çıkabileceğini söyleme, öğreneceklerinin günlük hayatta ya da mesleğinde nasıl kullanılacağını, ne işe yaradığını örneklendirme) Gözden geçirme (dersin hedef ve davranışlarından bahsetme, dersin konu ve konu alt başlıklarını söyleme) Geçiş (Geçmiş konularla bağlantı kurma, konu ile ilgili bir resim, şekil, grafik, film varsa izleme/çizme) Geliştirme (Konunun asıl işlendiği kısım burasıdır. Her türlü öğretmen ve öğrenci faaliyetleri yer alır. Her türlü öğretim yöntemi, ders aracı gereci kullanılır. Öğrenci derse katılır, uygulamalar yapılır vs.) Özet (Konu ana hatlarıyla özetlenir, önemli kısımlar vurgulanır, gerekirse öğrenciye not tutturulur) Tekrar güdüleme (Gerektiğinde dersin başında yapılan güdüleme tekrar edilir) Değerlendirme (Önceden hazırlanmış 3-5 soru öğrencilere sorulur, eksiklikler tamamlanır, yanlışlar düzeltilir) Kapanış (İyi dilek ve temennilerle ders bitirilir, konu ile ilgili bir şarkı, fıkra vs. anlatılır) Hedef (Kazanım): Paintte resim yapma becerilerini kurallarına uygun şekilde kullanır. Eğitim Durumları (Etkinlikler): Öğretmenin öğrencilere “paint resim çizme programı ressamların pabucunu dama atmıştır” sözünden ne anladıklarını sorması Öğretmenin öğrencilere “paintte resim yaptınız mı? Yaptıysanız ilk olarak ne zaman yaptıklarını ve o anki duygularının neler olduğunu sorması ve kendi yaşantısından bu durumu anlatması Öğretmen tarafından “çizgi filmlerdeki karakterlerin nasıl yapıdığını hiç düşündünüz mü?” sorusunun sorulması Öğrencilere “Word teki gibi paintten çıklı alınabilir mi?” sorusunun sorulması Rasgele ya da gönüllü birkaç öğrenciye söz hakkının verilmesi Paintte öğrendikleri becerilerle üstlerini kirletmeden, boya parası vermeden, kağıt parası vermeden, kolayca ve çok sayıda istedikleri kadar resim yapabileceklerinin öğrencilere söylenmesi Paintte yaptıkları resimleri çıktı olarak alıp, resim yarışmalarına katılabilecekleri ve orada başarılı olabileceklerinin söylenmesi Paintte yaptığı resimleri kayıt edip, bilgisayarda zemin deseni, arka plan olarak kullanabileceklerinin söylenmesi Paint programının resim yapmaktan hoşlanmayanları bile resim yapmaya ısındıracağı ve belki de bu öğrencilerin gelecekte büyük ressamlar olacağının söylenmesi Bu dersin eğitim öğretim etkinlikleri sonucunda; paintte kalem kullanma, fırça, silgi, büyüteç, püskürtme ve yardım menüsünü etkin şekilde kullanma becerilerini kazanacaklarının öğrencilere söylenmesi Paint programının hangi yollardan çalıştırıldığının hatırlatılması Paint programının tepe menülerinin işlevlerinin öğrencilere hatırlatılması Daha önceden paintte çizilmiş örnek manzara resimlerinin öğrencilere izlettirilmesi Boş bir paint sayfasında çalışma alanının sınırlarının nasıl ayarlandığının öğretmen tarafından gösterilmesi Rastgele bir öğrencinin kaldırılıp çalışma alanının sınırlarını daraltmasının ve genişletmesinin istenmesi Öğrencinin yapamadığı ya da takıldığı noktalarda uygun ipuçlarının verilmesi Öğrencinin doğru cevap vermesi durumunda +, ek puan, “aferin, çok güzel vs.” pekiştireçler verilmesi Öğrenciye Paintteki resme geometrik bir şeklin nasıl ekleneceği öğretmen tarafından gösterilmesi Öğrencinin Paintteki bir resmin, belirli bir kısmının seçici tarafından alınmasının öğretmen tarafından gösterilmesi Öğrencinin kendi resmi üzerinde kalemi kullanarak, isminin yazılabileceğini öğretmen tarafından gösterilmesi Öğrencinin tarayıcıdan taradığı bir resmi kalem kullanarak istediği şekilde değiştirebilmesi Düzen menüsünden yapılan son işlemin geri alınması işinin nasıl yapıldığının gösterilmesi. Farklı renk ve uçlardaki kalemlerle tahtaya kaldırılan öğrencilerden kendi adının yazılmasının istenmesi Öğretmenin çizilecek nesneye göre kalem renginin nasıl değiştirileceğini göstermesi Öğrencinin samimi olduğu arkadaşının vesikalık resmine sakal, bıyık çizilmesinin gösterilmesi Şekilleri boyamak için dolgunun nasıl yapıldığının gösterilmesi Öğretmenin bir öğrenciyi tahtaya kaldırarak, arkadaşlarının onun portresini ana hatlarıyla bir karikatürünün, farklı renk ve uçlardaki kalemler yardımıyla çizmelerinin istenmesi Farklı farklı nesneler çizmede kalem renginin nasıl seçildiğin öğretmen tarafından tekrar edilmesi Dikdörtgen ve benzeri şekillerin nasıl çizildiği, onların renklerinin nasıl ayarlandığının öğretmen tarafından tekrar gösterilmesi Silgi, büyüteç ve kıvrımların nasıl kullanıldığının tekrar edilmesi Dolgu renklerinin uygulamasının tekrar edilmesi Bunlarla ilgili bilgilerin öğrenciler tarafından not edilmesi “Bu dersteki becerileri eksiksiz öğrenir ve boş vakitlerinizde bu becerilerinizi geliştirirseniz eminim ki içinizden dünya çapında ünlü ressamlar çıkabilir, bu konuda sizlere güveniyorum.” Şeklindeki ifadelerle öğrencilerin öğretmen tarafından tekrar güdülenmesi 1-) Paintte resim çizerken hangi durumlarda büyüteci kullanma ihtiyacı duyarsınız? 2-) İşaretlediğimiz alanın renginin her yerde aynı olması için araç çubuğundan neyi seçmeliyiz? 3-) Yapılan bir hatanın geri alınması için ne yapmalıyız? Varsa kısayolu yazınız? 4-) Bir ev resmi çizerken hangi geometrik şekilleri kullanmalıyız? Basit bir ev çiziminde bunları kullanınız? Bu dört sorunun öğretmen tarafından rastgele öğrencilere sorulması, yanlışların düzeltilmesi, eksiklerin tamamlanması, doğru cevap veren öğrencilerin +, puan ile ödüllendirilmesi Dersin genelinde anlamadıkları bir yer olup olmadığının öğrencilere sorulması Öğrencilere, evlerinde bulunan bir eşyayı paintte yapmaları ve bunu diskete kayıt edip bir dahaki derse getirmelerinin istenmesi Painte yapılmış birkaç resmi Powerpoint gösterip arka planda güzel bir müzik eşliğinde izletilmesi. |
|||||||