[Kayıt ol]   [Şifremi unuttum!
Kullanıcı adım:   Parolam:  
 
Yazar Mesaj   #18522  12-12-2009 13:00 GMT+2 saat  

moonlight


Admin


Tecrübe Puanı.: 96%
Ruh Hali: Neþeli
Mesaj 4213
Şehir: istanbul
Ülke:
Meslek: gecelerin adamı :))
Yaş: 36
Facebook'ta Paylaş
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI ORTAÖĞRETİM KURUMLARI SINIF GEÇME YÖNETMELİĞİ

YAYIM TARİHİ:06.09.1995 RESMİ GAZETE:22395

BİRİNCİ KISIM
GENEL HÜKÜMLER sınıf geçme barajı sınıf geçme notu esasları puanları lisede kaç dersten kalan sınıfta kalır ? kaç puanla kalınır sınıfı geçilir
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,Dayanak ve Tanımlar

Amaç

Madde 1 - Bu Yönetmeliğin amacı Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Ortaöğretim kurumlarında sınıf geçme ile ilgili esas ve usulleri düzenlemektir.

Kapsam

Madde 2 - Bu Yönetmelik, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ortaöğretim kurumları öğrencileri sınıf geçme ve sınav işleri ile devam ve devamsızlıklarına ilişkin esasları kapsar.

Dayanak

Madde 3 - Bu Yönetmelik, 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kurumu ile 3308 sayılı Çıraklık ve Meslek Eğitimi Kanunu hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

Madde 4 - Bu Yönetmelikte geçen;

“Bakanlık”, Milli Eğitim Bakanlığını,
“Kurul”, Talim ve Terbiye Kurulunu,
“Okul”, ortaöğretim Kurumunu,
“Müdür”, ortaöğretim kurumu müdürlüğünün,
“Dönem”, ders yılının Başladığı tarihten dinleme tatilinde, dinleme tatili bitiminden ders kesimine kadar geçen süreyi,
“Öğretim yılı”, ders yılının başladığı tarihten ertesi ders yılının başladığı tarihe kadar geçen süreyi,
“Ölçme esasları”,öğrencilerin bilgi,beceri ve davranışlarının değerlendirilmesinde başvurulacak yazılı,sözlü ve uygulamalı sınavlar ile ödev ve projeleri,
“Ortalama yükseltme sınavı”,öğrencilerin yıl sonu başarı ortalamalarını yükseltme amacıyla yapılan sınavı,
“Yetiştirme kursu”,ders yılı içinde çeşitli sebeplerle boş geçen dersler için,ders yılının ikinci döneminde veya yaz tatilinde düzenlenen kursu,
“Sınıf öğretmeni”,okul idaresinde sorumluluğu kendisine verilen sınıf öğrencilerine ilgi, istek ve yetenekleri doğrultusunda yönelmelerine yardımcı olan,seçmeli olan derslerle diğer seçmeli derslerin belirlenmesinde,öğrenci ve veliyle yakın bir işbirliği yapan, öğrencinin okul idaresi, öğretmen ve çevre ile ilişkilerini sağlıklı bir şekilde düzenleyip yürüten öğretmeni,
“Zümre öğretmenler kurulu”,aynı dersi okutan öğretmenlerden oluşan kurulu,
“Sınıf zümre öğretmenler kurulu”,aynı sınıfın şubelerinde aynı dersi okutan öğretmenlerden kurulan kurul,
“Öğretmenler kurulu” ,okulun bütün öğretmenleri ile stajyer öğretmenlerinden oluşan kurulu,
ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Madde-5 öğrenci başarışı ile ilgili ölçme ve değerlendirme,devamsızlık konularında yapılacak işlemlerde aşağıdaki ilkeler göz önünde bulundurulur.
a)Bir ders yılı iki dönemden oluşur.
b)Her öğrencinin ilgi,istek ve yeteneğine göre yönlendirilmesine,geliştirilmesine ve alanında / bölümünde ilerlemesinde imkan sağlanır.
c)Öğrencinin başarısı bir bütün olarak dikkate alınır.
d)Öğrencilerde alınacak olan bölüm / alan seçmeli dersleri ile diğer seçmeli derslerin seçiminde karara,sınıf öğretmenin rehberliğinde öğrencinin ve velisinin ortak olmaları sağlanır
e)Sınıf öğretmenin,okul rehberlik servisi ile yakın bir işbirliği içinde çalışması esas alınır.
f)Öğrencin sınıf geçmesi o sınıfta aldığı bütün derslerden başarılı olmasına yada yıl sonu başarı ortalamasına göre belirlenir.
g)Ölçme ve değerlendirmede,programlarda belirtilen özel ve genel araçlar,hedef davranışlar,açıklamalar ve konular esas alınır.
h)Ölçme ve değerlendirmede okul,ilçe,il ve yurt çapında birlik ve beraberlik ön planda tutulur.
ı)Öğrenci başarısının tespiti derslerin özelliklerine göre yazılı,sözlü ve uygulamalı sınavlara,ödev,proje,ders içi ve ders dışı etkinliklere dayandırılır.
j)Öğrenci başarısının ölçülmesinde kullanılan ölçme araçları;geçerlilik,güvenilirlik objektiflik örnekleyicilik,kullanışlılık ve ayırt edicilik özelliklerine sahip olmalıdır.
k)Öğrenci başarısının belirlenmesi amacıyla hazırlanan ölçme araçlarında bilginin yanında kavrama,uygulama,analız,sentez ve değerlendirme düzeylerindeki davranışlarında ölçülmesine ağırlık verilir.
l)Öğrencinin ders,ödev,atölye, uygulama, laboratuar,staj çalışmaları ile işletmelerde
beceri eğitimine ve sınavlara katılması zorunludur.
m)Mevcut öğretim kurumlarının öğretim kadrolarından ve uygun eğitim ortamlarından ortaklaşa yararlanılır.
n)Okullar ve programlar,arasında yatay ve dikey geçişlere imkan sağlanır.





ÜÇÜNÇÜ BÖLÜM
Not Düzeni

Madde-6 Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde “beşli not düzeni kullanılır. öğrencinin başarısı dört,başarısızlığı iki ayrı notla değerlendirilir.


Not Düzeni

Madde 6- Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde “beşli not düzeni” kullanılır. Öğrencinin başarısı dört,başarısızlığı iki ayrı rotla değerlendirilir.

Bütün sınavlar ile ödev ve projeler 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Bu değerlendirmede sonuçları, öğretmen not defteri ile not çizelgelerine puan olarak yazılır. Bir dersin dönem sonu notu ise o dersten alınan puanların aritmetik ortalamasına göre takdir edilir ve nota çevrilir.

Puanların not değeri ve derecesi aşağıdaki gibidir.

PUAN NOT DERECE
85-100 5 Pekiyi
70-84 4 İyi
55-69 3 Orta
45-54 2 Geçer
25-44 1 Geçmez
0-24 0 Etkisiz

Puanların aritmetik ortalaması alınırken yarım ve yarımdan büyük kesirler tama yükseltilir. Yarımdan küçük kesirler dikkate alınmaz.


İKİNCİ KISIM
Programlar ile ilgili Esaslar

BİRİNCİ BÖLÜM
Ortak Genel Kültür, Alan /Bölüm,Alan/Bölüm seçmeli Dersleri ve Seçmeli Dersler

Program Çeşitleri

Madde 7 - Öğretimin amaç ve görevlerinin yerine getirilebilmesi için ortaöğretim kurumlarında;

a) Yüksek öğretime hazırlayın programlar,
b) Hem mesleğe hem de yüksek öğretime hazırlayın programlar
c) Hayata ve iş alanlarına hazırlayan programlar
uygulanır.

Öğretim programları, öğrencilerin istek ve yetenekleri yönünde, bireysel farklılıklarına ve yönelecekleri alanın/bölümün özelliklerine cevap verecek şekilde ortak genel kültür dersleri, alan/bölüm dersleri ile alan/bölüm seçmeli dersleri ve diğer seçmeli derslerden oluşur.
Ortak genel kültür dersleri ile alan/bölüm ve alan/bölüm seçmeli dersleri ve diğer seçmeli derslerin her biri, bunların haftalık saatleri ve hangi yıllarda okutulacakları, Kurul kararına bağlı olarak belirlenir.

Ortak genel kültür dersleri

Madde 8 - Ortak genel kültür dersleri, her öğrencinin okulu bitirinceye kadar almakla yükümlü olduğu derslerdir.

Bu dersler, bütün öğrencileri asgari ortak bir genel kültür vermek, toplum sorunlarını kavramak,yurdun ekonomik, sosyal ve kültürel kalkınmasına katkıda bulunmak bilincini ve gücünü kazandırmak amacına yöneliktir.

Alan/bölüm Dersleri

Madde 9 - Alan/bölüm dersleri; öğrenciyi, girmeyi hedeflediği yüksek öğrenim dalına ve mesleğe ve iş alanlarına yönelten ve ona bu yönde gelişme imkanı sağlayan derslerdir.

Alan/Bölüm Seçmeli Dersleri

Madde 10 - Alan/bölüm seçmeli dersleri; öğrenciye yöneldiği alanda/bölümde gelişme ve derinleşme imkanı sağlayan derslerdir.


Seçmeli Dersler

Madde 11 - Seçmeli dersler, ortak genel kültür, alan/bölüm dersleri ile alan/bölüm seçmeli dersleri dışında kalan; öğrencilerin ilgi ve istekleri doğrultusunda çeşitli programlarda ilerlemelerini, kişisel yeteneklerini geliştirmelerini sağlayıcı derslerdir.

Derslerin İlanı ve Seçimi

Madde 12 - Okul müdürlüğünce ders yılı sonunda, okulun derslik laboratuar, işlik, atölye ve benzeri bölümlerin sayısı ve kullanılabilme durumları ile mevcut branş öğretmenlerinin maaş karşılığı okutmak zorunda oldukları veya ücret karşılığı okutabilecekleri dersler göz önünde bulundurularak; takip eden ders yılında öğretime açılabilecek olan seçmeli dersler ile alan/bölüm seçmeli derslerinin tümü ilan edilir. Ders kesiminin 10 gün sonrasına kadar 20 gün içerisinde, ilan edilen bu dersler arasından sınıf öğretmeni , veli ve öğrencinin katılımı ile öğrencinin okumak istediği alan/bölüm seçmeli dersleri belirlenir. Belirlenen dersler öğrenci veya velisi tarafından okul müdürlüğüne yazılı olarak bildirilir.
Ancak, okulun yeni imkanlara kavuşması durumunda derslerin başladığı hafta içinde de bazı derslerin seçimi yapılabilir.



Alan/bölüm seçmeli dersleri ve seçmeli derslerin seçiminde;
a) Gelişim dosyasındaki bilgiler dikkate alınarak, öğrencinin önceki yıllara ait başarı grafiği,
b) Yönelmek istediği veya yöneldiği alan/bölümde alması gereken derslerin hangilerinin olduğu.
c) Hangi sınıflarda hangi derslerin alınmasının uygun olacağı, gibi hususlar göz önünde bulundurulur.
Bu değerlendirmeler her sınıf için tekrarlanır.

İl-İlçe Müdürler Kurulu

Madde 13 - Her dönemin başlamasından 15 gün öncesine kadar, okul müdürleri, milli eğitim müdürünün başkanlığında toplanır. Bu toplantıda; öğretmen ihtiyacı olan okulların bu ihtiyaçlarının giderilmesi, gerekli görülmesi durumunda, yakın çevre okullarının uygun dershane kapasitesinden yararlanılması, bazı sınıfların bu okullarda öğretim yapması. bazı alan/bölüm seçmeli derslerinin veya seçmeli derslerin birlikte yapılması gibi tedbirler karara bağlanır.

Seçmeli Bir Dersin Eğitim ve Öğretime Açılması

Madde 14 - Seçmeli bir dersin eğitim ve öğretime açılabilmesi için en az 20 öğrenci tarafından seçilmiş olması gerekir. Ancak , okulun imkanlarının uygun olması durumunda , il veya ilçe milli eğitim müdürlüğünün onayı ile bu öğrenci sayısı daha da az olabilir.

Okulca Uygulanacak Seçmeli Dersler

Madde 15 - Okul müdürlüğü, yeter sayıda öğrencinin,uygun okul ortamının ve öğretmeninin bulunması halinde arıcılık, halıcılık, çinicilik, ihtiyaç ve özelliklerine uygun seçmeli dersleri de öğretim kapsamına olabilir. Bu gibi derslerin öğretim programı da zümre öğretmenleri tarafından hazırlanır ve il milli eğitim müdürünün onayı ile uygulamaya konulur.
İlk defa uygulamaya konulacak olan programların bir örneği de bilgi için Bakanlıkta ilgili genel müdürlüğe gönderilir.


ÜÇÜNCÜ KISIM
Öğrenci Başarısını Ölçme ve Değerlendirme
BİRİNCİ BÖLÜM
Dönemlerde Öğrenci Başarısının Tespiti

Öğrenci Başarısının Tespiti

Madde 16 - Öğrencinin başarısı; dersin özelliğine göre yazılı, sözlü ve uygulamalı sınavlar; ödev, projeler ile işletmelerde beceri eğitimi, ders içi ve ders dışı eğitim ve öğretim faaliyetleri değerlendirilerek tespit edilir.
Öğretmen, her türlü sınav,ödev,proje, işletmelerde beceri eğitimi ders içi ve ders dışı eğitim ve öğretim faaliyetleri yoluyla öğrencinin programlarda amaçlanan davranışları kazanıp kazanmadığını sürekli olarak kontrol eder.



Yazılı ve Uygulamalı Sınavlar

Madde 17 - Bir dönemde yapılacak yazılı ve uygulamalı sınavların sayısı, haftalık ders saati üç ve daha çok olan dersler için üçten, bir ve iki saat olan dersler için ikiden az olamaz. Zorunlu hallerde bir yazılı sınav eksiği ile dönem notu verilebilir.

Yazılı Sınav Sonuçlarını Değerlendirilmesi

Madde 18 - Ölçme sonuçları, yalnız not vermek veya eksiklik aramak için değil, eğitim ve öğretim amaçlarına ne ölçüde ulaşıldığını tespit ederek,özellikle, işlenen konuların hangilerinde öğrencilerin başarılı olduklarını belirlemek, başarısız olunan konularda ne gibi tedbirlerin alınması gerektiğini ortaya çıkarmak amacı ile de kullanılır.
Öğretmen her sınav sonunda,özellikle yazılı sınavlardan sonra öğrencilerin hangi konularda ve ne derece başarılı olduğunu belirler. Başarı oranı az ise sebeplerini araştırır ve değerlendirir. Buna göre ilgili konuları yeniden işleyerek veya öğrencilere alıştırma çalışmaları yaptırmak gibi tedbirleri alır.
Yazılı sınav sonunda,öğrenci mevcudunun çoğunluğu başarısız olmuşsa, öğretmen başarısız öğrenciler için bir sınav daha yapabilir. Bu sınava isteyen başarılı öğrenciler de katılabilir. Bu sınavlarda,öğrencinin aldığı en yüksek puan geçerli olur.

Karşılaştırmalı Sınavlar
Madde 19- Ortaokulda aynı programları okutan öğretmenlerin ortak değerlendirme yapabilmelerine imkãn vermek üzere yazılı sınavların en az biri birlikte düzenlenir. Bu ortak sınavlar,o dersi okutan zümre öğretmen tarafından ortak sorular ve cevap anahtarları hazırlanarak yapılır. Ortak sınavın sadece bir defa yapılması durumunda bunun,dönemin son ayı içinde yapılması esastır.
Aynı çevrede aynı okullarda okutulan aynı ders programları içinde ortak değerlendirme yapılabilir. Böylece okullar arası aynı programı okuyan öğrencilerin seviye arasındaki farklılıkları ortaya çıkarmak ve öğretmenlere değerlendirmeleri hakkında karşılaştırma yapmak imkãnı sağlanır. Bu sınavlar,ilgili okullarla işbirliği yapılarak il-ilçe milli eğitim müdürlüğünce düzenlenir.
Bakanlık tarafından gönderilecek testler ve başka ölçme araçları ile de başarı seviyesi belirlenir ve bunlarla öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme sonuçları karşılaştırılır. Öğretmenler,bu karşılaştırma sonuçlarından yararlanarak sonraki ölçme ve değerlendirme faaliyetleri için gerekli tedbirleri alırlar.
Bu tür sınavlarda alınan puanlar da ortalamaya katılır ve eşit şekilde değerlendirilir. Öğretmen tarafından verilen puanlarla okul,ilçe,il ve ülke çapında yapılan sınavlarla belirlenen puanlar arasında dikkat çekici ve anlamlı bir farklılık varsa ilgili yönetim birimlerince bu konuda gerekli tedbirler alınır.
Ölçme ve değerlendirme ile ilgili problemler,bu amaçla gerekli görülen zamanlarda toplanacak olan zümre öğretmenler kurulunca görüşülür ve ortak çözüm yolları araştırılır. Karşılaştırmalı sınavlar Cumartesi ve Pazar günlerdi de yapılabilir.



Yazılı ve Uygulamalı Programların Niteliği ve Zamanı
Madde 20- Yazılı ve uygulamalı sınavların zamanı en az bir hafta önceden öğrencilere duyurulur. Bir sınıfta bir günde uygulanacak yazılı ve uygulamalı sınavların sayısı ikiyi geçmez ancak,işlemlerde meslek eğitimi gören öğrenciler için gerektiğinde bir günde üç sınav da yapılabilir.
Yazılı sınavlar,genellikle çok sorulu ve kısa cevaplı ölçme araçlarıyla yapılır. Derslerin özelliklerine göre gerektiğinde az sorulu uzun cevaplı ölçme araçlarına da başvurulur.
Yazılı sınavların süresinin bir ders saatini aşması esastır. Yazılı sınavların,ödev ve projelerin zamanların belirlenmesinde ders öğretmeni,aynı sınıfta dersi alan öğretmenler arasında işbirliği yapılmasını sağlar. Bu işbirliğinin esasları okul müdürlüğü tarafından düzenlenir. Tekniğine uygun olarak hazırlamak ve bir dersten her dönemde birden fazla uygulamamak kaydıyla yazılı sınavlar test olarak yapılabilir.

Sözlü Sınavlar
Madde 21- Bir dönemde öğrencilere her dersten bir sözlü sınav puanının verilmesi esastır. Dersin özelliğine göre ve imkãnlar ölçüsünde daha çok sözlü puanı da verilebilir. Sözlü sınav için başlı başına bir ders saati ayrılmaz. Sözlü puanı öğrencilerin eğitici çalışmalarındaki faaliyetleri,derse hazırlıkları,ders içindeki etkinlikleri ve dersle ilgili araştırma çalışmaları değerlendirilerek verilir ve öğrenciye anında bildirilir.

Uygulamalı Derslerin Sınavları
Madde 22- Resim , müzik ,beden eğitimi dersleri ile uygulamalı diğer derslerin sınavları her dönemde üç defadan az olmamak üzere ve dersin özelliğine göre yazılı,sözlü ve uygulamalı olarak veya bunlardan yalnızca biriyle yapılabilir. Sınavların şekli ve sayısı ile uygula- malı sınavların süresi ,zümre öğretmenler kurulunda belirlenir.

Soruların Yıllık Plãnı ve Programlara Uygunluğu

Madde 23- Öğretmenler,yazılı ve uygulamalı sınav sorularını düzenlerken,ders yılı başında zümre öğretmenlerce dersin programa uygun olarak hazırlanan yıllık ders plãnlarındaki ders konularını ve dersin amaçlarını göz önünde bulundururlar.

Sınavlara Katılmayanlar

Madde 24- Sınavlara katılmayan,ödev veya projesini zamanında teslim etmeyen öğrenci özrünü , özrün başlangıcından itibaren 7 gün içinde de belgelendirerek okul idaresine vermek zorundadır. Ancak ;kaza,ölüm,yangın ve benzeri durumlarda bu sınav okul idaresinin taktirine bırakılır.
Özürsüz olarak sınavlara katılmayan ,ödev veya projesini zamanında teslim etmeyen ve sınavlarda kopya çeken öğrenciye puan olarak sıfır verilir ve durum okul idaresine yazılı olarak bildirilir.
Özrü okul idaresine kabul edilen öğrencinin durumu da öğretmenine yazılı olarak bildirilir. Bu öğrenci ,ders öğretmeninin belirleyeceği bir zamanda ve önceden duyurularak sınava alınır,ödev ve projesi kabul edilir. Bu sınav ,sınıfta diğer öğrencilerle ders işlenirse yapılabileceği gibi ders dışında da yapılabilir.

Sınav sonuçlarının Duyurulması

Madde 25- Öğretmenler yaptıkları sınavların,verdikleri ödev projelerin sonuçlarını öğrencilere bildirirler ve yapılan başlıca orta hataları sınıfta açıklarlar. Yazılı sınavlar,uygulamalar ve ödev sonuçları yazılı sınavın yapıldığı tarihe veya ödevin ,uygulamanın yahut projenin teslimi tarihine en çok on beş gün içinde öğrenciye duyurulur. Öğrencinin istemesi halinde sınav kağıdı ders öğretmeni ile birlikte bir defa daha incelenir.
İKİNCİ BÖLÜM
Öğretmen Not Defteri ve Öğrenci Karnesi

Öğretmen Not Defteri

Madde 26- Her öğretmen bir not defteri tutar ve bu deftere bu yönetmenlikte gösterilen esaslara göre tespit ettiği puanları ve dönem notlarını yazar.
Öğretim yılı başında okul idaresi tarafından temin edilen not defterleri ,imza karşılığında öğretmene verilir.
Puanların ve dönem notlarının mürekkeple yazılmasına ,silinti ve kazıntı olmamasına özen gösterilir.
Her öğretmen not defterini ,okul idaresine not cetvelleri esas olarak kullanmakla ve istendiği zaman okul müdürüne veya denetleme yetkisi olanlara göstermekle yükümlüdür.

Ders yılı sonunda not defterleri okul idaresine teslim edilir. Bu defterler idarece bir öğretim yılı saklanır.
Ders yılı içinde çeşitli sebeplerle okuldan ayrılan öğretmenler de not defterlerini tutarak karşılığında idareye teslim etmek zorundadırlar.
Not defterlerine ,dönemlere ait yazılı ,sözlü ve uygulamalı sınavlarla ,ödev ve projelere verilen puanlar ve bu puanların aritmetik ortalamasına göre taktir edilen dönem notu rakamla yazılır.

Öğrenci Karnesi

Madde 27- Her dönem sonunda öğrencilere,velilerine duyurulmak üzere başarı, gelişme ve devam durumlarını gösteren bir karne verilir.

ÜÇÜNÇÜ BÖLÜM
Dönem Notlarının Tespiti

Dönem Notu
Madde 28- Bir dersin dönem notu ,o döneme ait yazılı ,sözlü ve uygulamalı sınavlarla ödev ve projelere verilen puanların aritmetik ortalaması alınarak ve nota çevrilerek belirlenir.
Öğretmen ,öğrencinin sınıf içi etkinlik ve başarı durumunu dikkate taktir hakkını kullanabilir.
Ancak,taktir edilen not;yazılı ,sözlü ve uygulamalı sınavlar ile ödev ve projelere verilen puanlarla izah edilebilmeli ,bu puanların aritmetik ortalamasının rota çevrilmesi ile elde edilen nottan aşağı alınmalıdır.
Bir dönemde ,öğrenciye her dersten bir dönem notu verilir. Ancak;
a)Kompozisyon ayrı,dil ve edebiyat ayrı not konusu olmakla birlikte dönem notu olarak Türk Dili ve Edebiyatı dersi için bir not verilir. Bu notun nasıl tespit edileceği dersin programında belirtilir.

b)Yabancı dil dersinde okuma, anlama, konuşma ve yazmadan verilen yazılı sözlü ve ödev puanlarının ayrı ayrı aritmetik ortalamaları alınır. Daha sonra bu puanların ağırlıklı ortalamasına göre dönem notu takdir edilir.
c)Öğretmenin raporlu, izinli olması,göreve geç başlaması, dönem bitmeden ayrılmasının kesin olduğu;doğal afet, salgın hastalık, olağan üstü hal ve benzeri durum dan dolayı yapılmayan dersler, yoğunlaştırılmış programlar ile tamamlanır. Ders yılının uzatılması yönüne gidilmez. Bu programlara ayrılacak ders saati sayısı, dönem içinde devam edilmeyen toplam ders saati sayısından az olmayacak şekilde düzenlenir. İl ve İlçe milli eğitim müdürlüğü gerektiğinde cumartesi ve pazar günleri ile çalışma saatleri dışında da öğretim yapılabilmesi için gerekli tedbirler alınır.

d)Sağlık durumları veya beden bozuklukları sebebiyle beden eğitimi dersine veya bazı beden eğitim faaliyetlerine katılmayacak durumda olan öğrenciler, okul dok torundan, okul doktorunun bulunmadığı veya teşhis koyamadığı durumda, resmi sağlık kurum ve kuruluşlarındaki bir doktordan rapor almak zorundadır.
Raporda, sağlık durumlarının veya beden bozukluklarının hangi beden eğitimi faaliyetlerine, geçici bir süre için mi, sürekli olarak mı engel oluşturduğu açıklanmalıdır. Rapora göre, beden eğitimi faaliyetlerinin bazı uygulamalı bölümlerinden muaf tutulanlar, bu bölümlerden sorumlu tutulmazlar ve sadece teorik bilgilerle ve sakıncalı görülmeyen uygulamalı bölümlere bütün uygulamalı bölümlerden mauf tutulanlar ise sadece teorik bilgilere göre değerlendirilirler.

Dönem İçinde nakil

Madde 29- Dönem içinde öğrenci nakli;velinin kamu görevi veya işyeri nakli, ikamet değişikliği, can güvenliği, sağlık kurulu raporu gibi sebepler dışında yapılmaz. Bu sebeplerden herhangi birisi ile öğrencinin, dönem için de bir okuldan başka bir okula nakledilmesi halinde, önce ki okulda aldığı dersler ve puanları dikkate alınarak yeni okuluna intikabı sağlanır. Buna göre;

a)Dönemin bitimine 20 ve daha az iş günü kala o kul değiştiren öğrencinin dönem notları önce ki okulu tarafından verilir. Dönemin bitimine 21 ve daha fazla iş günü kala nakledilen öğrencinin dönem notları, önceki okulundan getirdiği puanlar dikkate alınarak yeni okulu tarafından verilir.

b)Önceki okulunda aldığı alan/bölüm seçmeli veya seçmeli ders/derslerden bazılarının, yeni okulunda okutulması halinde öğrenci;
1) Önceki okulunda dönem notu verilebilecek kadar puan almış ise o derslere ait dönem notları, mevcut puanlarına göre okul idaresince tespit edilir.
2)Önceki okulunda dönem notu verilebilecek kadar puan almamış ise yeni okulunda öğretime açılmış olan alan /bölüm seçmeli ve seçmeli ders/dersleri alır. Bu derslerin dönem notunun tespitinde geldiği okulda aldığı puanlar da dikkate alınır.

c)Yabancı ülkelerde okudukları okullardan ayrılan öğrenciler, denklik işlemlerini tamamladıktan sonra, ders yılı içerisinde en çok günlük süre, ikinci dönem başından itibaren gün sonrasına kadar kayıt olacakları okul müdürlüğüne müracaat ederler. Farklı Okul Türleri ile Farklı Programlar Arasındaki Nakil ve Geçişler Madde 30 Farklı okul türleri arasında nakiller genel olarak 9. sınıf sonunda yapılır. Sınıflar ve farklı programlar arasındaki geçişler, yönerge ile belirlenir.






DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Yıl Sonu Başarısının Tespiti

Bir Dersin Yıl Sonu Notu

Madde 31- Bir dersin yıl sonu notu;

a)öğrencinin o dersten aldığı 1. ve 2. dönem notlarının aritmetik ortalamasıdır. Aritmetik ortalama hesaplanırken yarım ve yarım dan büyük kesirler tama yükseltilir.
b)Özre dayalı bir sebeple bir dersten yalnız bir dönem notu almış olan öğrencinin bu notu, yıl sonu notu sayılır.
c) Hiç dönem notu almayan öğrencilerin yıl sonu notu, o ders ile ilgili yetiştirme kurs notudur.
d) Ortalama yükseltme sınavı veya sorumluluk sınavı sonunda en az GEÇER notu alınarak başarılan dersin yıl sonu, bu sınavlardan alınan notla daha önce belirlenen yıl sonu notunun toplamının aritmetik ortalamasıdır.

Yıl sonu notu, derslerin ağırlıklı notunun ve yıl sonu başarı ortalamasının hesaplanmasında esas alınır.

Ders yılı sonunda her hangi bir dersten başarılı sayılma:

Madde 32 - Öğrencinin , ders yılı sonunda herhangi bir dersten başarılı sayılması için;
a) İkinci dönem notunun en az GEÇER, ancak, birinci dönem notu ETKİSİZ ise ikinci dönem notunun en az ORTA,
b) Yalnız bir dönem notu aldığı derste dönem notunun en az GEÇER olması gerekir.

Ders yılı sonunda doğrudan sınıf geçme:
Madde 33 - Ders yılı sonunda;
a) Her dersten 32. madde hükmüne göre başarılı sayılan,
b) 9. Sınıfta herhangi bir ders veya derslerden ,başarısızlık söz konusu ise yıl sonu başarı ortalaması 2.50 ve daha yukarı,
c) Diğer sınıflarda;
1. Alan / bölüm ders / dersleri dışındaki ders / derslerden başarısızlığı olanların yıl sonu başarı ortalaması 2.50 ve daha yukarı,
2. Alan / bölüm ders / derslerinden de başarısızlığı olanların ayrıca bu derslere ait yıl sonu ağırlık ortalaması da 2.50 ve daha yukarı, olan öğrenciler doğrudan sınıf geçer.

Ortalama yükseltme sınavı ile sınıf geçme:
Madde 34 - Ortalama yükseltme sınavı sonunda
a) Başarısız olduğu derslerin her birinden en az geçer not alan,
b) Yıl sonu başarı ortalaması ile alan / bölüm ders veya derslerinden de başarısız olunmuş ise alan / bölüm derslerinin ağırlıklı ortalaması 2.50 ve daha yukarı olan öğrenci de doğrudan sınıfını geçer.

Sınıf Tekrarı:
Madde 35 - 9. sınıflarda okuyan ve başarısız dersi veya dersleri bulunan öğrencilerden, ders kesiminde yıl sonu başarı ortalaması 2.50 ’den aşağı olan ve ortalama yükseltme sınavına giremeyenler ile yükseltme sınavı sonunda yıl sonu başarı ortalaması 2.50 ’den aşağı olanlar sınıf tekrar ederler.
Ayrıca bütün sınıflarda devamsızlık nedeniyle başarısız sayılanlar da sınıf tekrar ederler. Ancak sınıf tekrar etme orta öğretim süresi boyunca bir defa yapılır.
Sorumlu olarak sınıf geçme:
Madde 36 - 9. Sınıf dışında kalan sınıflarda okuyan, ders kesiminde veya ortalama yükseltme sınavı sonunda doğrudan sınıfı geçemeyen öğrencilerden;
a) Yıl sonu başarı ortalaması 2.50 ’den aşağı olanlar, başarısız oldukları derslerden,
b) Yıl sonu başarı ortalaması 2.50’ den daha yukarı olmasına rağmen alan / bölüm derslerinin yıl sonu notlarının ağırlıklı ortalaması 2.50 ’den aşağı olanların, başarısız oldukları alan / bölüm derslerinden sorumlu olarak bir üst sınıfa devam ederler.

Ortalama Yükseltme Sınavı
Madde 37 - Ders kesiminde, yıl sonu başarı ortalaması 2,50'den aşağı olan öğrenciler ders kesimini takip eden on beş (15) içinde istedikleri en fazla üç (3) dersten ortalama yükseltme sınavına girebilir.
Açık öğretim kurumlarının son sınıflarında okuyan ve mezun olamayan öğrenciler için ayrıca, ders yılının başlamasından önceki hafta içinde de aynı şartlarında ikinci bir ortalama sınavı yapılır.
Ortalama yükseltme sınavına girecek öğrenci, sınavına gireceği ders veya dersleri velisi ve sınıf öğretmeni ile birlikte belirler. Öğrenci veya veli tarafından yazılı olarak okul idaresine verilir.
Ortalama yükseltme sınavı Cumartesi ve Pazar günleri ile çalışma saatleri dışında da yapılır.

Sorumluluk sınavı.

Madde 38 - Sorumluluk sınavı ders yılının ikinci dönemin başında ve ortalama yükseltme sınavı sonrasında olmak üzere bir öğretim yılında iki defa yapılır. Öğrenci okulla, ilişiği kesilinceye kadar sorumlu olduğu sınava katılabilir.
Sorumluluk sınavı Cumartesi ve Pazar günleri ile çalışma saatleri dışında yapılır.


Ortalama yükseltme ve sorumluluk sınavları ile ilgili esas ve usuller.

Madde 39 - Ortalama yükseltme ve sorumluluk sınavları ile ilgili esas ve usuller Kurulca ha zırlanacak yönerge ile belirlenir.

Sorumluluğun Kalkması

Madde 40 - Öğrencilerin sorumlu olduğu dersten sorumluluğu.

a-) Sorumluluk sınavı sonunda o dersten en az "geçer"not alınması.
b-) O dersten üst sınıfta okutulan programdan başarılı olması.
c-) Sorumluluk sınavı sonunda sorumlu olarak geçilen sınıfa ait dersin yıl sonu başarı ortalaması 2,50 olan /bölüm derslerinden de sorumlu olduğu dersi/dersleri var ise ayrıca olan/bölüm derslerine ait ağırlıklı not ortalaması 2,50 ve daha fazla olması halinde kalkar.



Yıl sonu Başarı Ortalaması ile Başarılı sayılacak dersler.

Madde 41 - Öğrenciler Türk Dili ve Edebiyatı dersi ile okulların programlarında belirtilen her sınıfta bir dersten başarılı olmadıkça, yıl sonu başarı ortalaması ile başarılı sayılmazlar ve başarmadıkça mezun olamazlar. Bu derslerden başarısız olanlar sorumluluk ile ilgili hükümleri tabidirler.

Bir Dersin Ağırlığı ve Ağırlıklı notu

Madde 42 - Bir dersin ağırlığı , o dersin haftalık ders saati sayısına eşittir.Bir dersin yıl sonu notu ile o dersin haftalık ders saati sayısı çarpılır. Çıkan sayı o dersin ağırlıklı notudur.

Yıl Sonu Başarı Ortalaması

Madde 43 - Aynı yılda okunan bütün derslerin ağırlıklı notları toplamı, aynı derslerin haftalık ders saatleri toplamına bölünür. Çıkan sayı öğrencinin "Yıl sonu başarı ortalamasıdır.
Yıl sonu başarı ortalaması hesaplanırken bölme işlemi virgülden sonra iki basamak yürütülür.
Yıl sonu başarı ortalaması ile sınıf geçen öğrencilerin notları değiştirilmez. "Yıl sonu başarı ortalaması ile başarılı sayıldı."yazılır.
Yıl sonu başarı ortalaması öğrencinin dosyasına sınıf geçme ve diploma defterine işlenir ve mezuniyet notunun hesaplanmasında esas alınır.

BEŞİNCİ BÖLÜM
Hızırlık Sınıfında Öğrenci Başarısının Tespiti

Madde 44 - Hazırlık sınıfında sınıf geçme yabancı dil dersindeki başarı ile tespit edilir. Dinleme anlama okuma-anlama konuşma ve yazma çalışmaları ayrı ayrı not konusu olmakla birlikte, dönem notu olarak yabancı dil dersi için yalnız bin not verilir. Diğer derslerden verilen notlar sınıf geçmeyi etkilemez. Ancak öğrencilerinin teşekkür ve taktir durumları tespit edilirken bu notlar dikkatçe alınır. Yabancı dil dersinden başarı gösterenler dokuzuncu sınıfta devam hakkını kazanırlar Hazırlık sınıfında okuyup da bulunduğun okulun dokuzuncu sınıfına devam hakkı kazanmayan öğrenciler genel kayıt ve kabul hükümleri içinde diğer ortaöğretim kurumlarının dokuzuncu sınıfta yaş kaydına bakılmaksızın kayıt edilirler.
Hazırlık sınıfında öğrencinin başarılı olabilmesi için yabancı dil dersi ikinci dönem notunun en az “Geçer” olması şarttır.
Hazırlık sınıfında ders yılı sonunda başarılı olmayan öğrenciler için takip eden ders yılının başlamasından bir ay önce yazılı seviye tespit sınavı yapılır. Bu sınavdan en az “Geçer”not alan öğrenciler başarılı sayılırlar.
Hazırlık sınıfı Öğrencileri sorumlu olarak dokuzuncu sınıfa devam ettirilmezler.

DÖRDÜNCÜ KISIM
Alanlarla İlgili Esaslar
Alanlara Yönelme

Madde 43 - Programlarında birden çok alana yer verilen okullarda dokuzuncu sınıfı geçen öğrenciler bu sınıfta okutulan derslerdeki başarı durumlarına göre onuncu sınıfta alanlara yönelirler.
Bu sınıfta öğrenci olana yönelmede kaynaklık eden derslerinin yıl sonu notlarının ağırlıklı ortalaması 2.50 ve daha yukarı ise o alanı seçer. Bu ortalama birden çok alan için yeterli ise istediği alanı seçebilir. Bu durumdaki öğrenciler ders yılının başlamasını takip eden 10 gün içinde alan değişikliği de yapabilirler.
Alanlara yönelme şartını öğrenci isteği ve derslerindeki başarı durumu göz önüne alınarak ilgili müdür yardımcısı sınıf öğretmeni ve velisi tarafından öğretime açılan alanlarda birine yönlendirilir.
Sanat ve spor alanları şartları uygun olan okullarda öğretime açılır.


BEŞİNCİ KISIM
Diploma Düzenlenmesi İle İlgili Esaslar

Diploma Verilmesi
Madde 46 - Okulu bitiren her öğrenciye diploma verilir.
Öğrencinin Belgesi Verilmesi
Madde 47 - Diploma olmaya hak kazanan her öğrenciye kimliğini diploma bilgilerini okul öğrenimini boyunca aldığı dersleri ders notlarını ve mezuniyet notunu gösteren bir öğrenim belgesi verilir.

Mezuniyet Notu ve Alanı/Bölümü
Madde 48 - Mezuniyet notu aşağıdaki şekilde hazırlanır.

Mezuniyet notu; öğrenim süresi 3 yıl olan okullarda 3 yılın, 4 yıl olan okullarda ise 4 yılın yıl sonu başarı ortalamalarının aritmetik ortalamasıdır.
Mezuniyet notu tespit edilirken bölme işlemi virgülden sonra 2 basamak yürütülür. Varsa mezuniyet alanı/bölümü diplomada gösterilir.

Diploma Tarihi

Madde 49 - Diplomaların Tarihi
a) Doğrudan mezun olanlarla ders kesimini takip eden 15 gün içinde yapılan “Ortalama Yükseltme Sınavı” da veya “Yetiştirme Kuraları “ sonunda mezun olanlar için, derslerin kesildiği tarih,
b) Ders yılının başlama tarihinden önceki haftada yapılan “Ortalama Yükseltme Sınavı”nca mezun olanlar için, bu sınavın sona erdiği tarih,
c) Sorumluluk sınavı sonunda mezun olanlar için de bu sınavın sona erdiği tarih olarak tespit edilir.
Ancak, okuldan mezun olabilmek için bütün derslerden başarılı olan, fakat yapmakla yükümlü oldukları staj çalışmasını tamamlayamayan mesleki ve teknik öğretim kurumları öğrencilerinin diplomaları , staj çalışmasını tamamladıkları günün tarihini taşır.

Yurtdışından Gelenlerin Mezuniyet Notu

Madde 50 - Öğrenimlerinin bir kısmını yurt dışında yaparak yurda dönen öğrencilerin mezuniyet notu yalnız ülkemizde oldukları yıllara ait yıl sonu başarı ortalamasına göre tespit edilir.


Diplomaların düzenlenmesi ile ilgili diğer hususlar:
Madde 51 - Diplomaların düzenlenmesi ile ilgili hususlarda sınıf geçme ve diploma defteri ile diplomaların düzenlenmesine dair talimata uyulur.

ALTINCI KISIM
Okul Birincilerinin Seçimi
Okul birincilerinin seçimi
Madde 52 - Okulların son sınıflarında, her ders yılı sonunda, disiplin kurulunda görüşü alınarak bölüm ve alay ayrımı yapılmaksızın mezuniyet notu en yüksek olan öğrenciler arasında öğretmenler kurulunca okul birincisi seçilir. Ancak “kısa süreli uzaklaştırma” ve daha ağır ceza almış öğrenciler okul birincisi seçilemez. Öğrencilerin mezuniyet notlarının eşit olması halinde son sınıf yıl sonu başarı ortalaması yüksek olan öğrenci okul birincisi seçilir. Eşitlik bozulmadığı takdirde, bir alt sınıftan başlanarak geriye doğru eşitlik bozuluncaya kadar yıl sonu başarı notları incelenerek okul birincisi tespit edilir. Bu şekilde de eşitlik bozulmuyorsa son ders yılından başlanarak derslerin dönem notlarına esas olan puanlarının ağırlıklı ortalaması alınır. Bu değerlendirme sonunda da eşitliğin bozulmaması halinde öğretmenler kurulunda, ilgili öğrenci ve velilerinde katılımı ile kura çekilerek okul birincisi tespit edilir. Tespit edilen okul birincileri, okul müdürlüğünce zamanında Öğrenci seçme ve yerleştirme merkezine bildirilir.


YEDİNCİ KISIM
Yetiştirme Kursları
Madde 53 - Ders yılı içinde çeşitli sebeplerle boş geçen dersler için ders yılının ikinci döneminde veya yaz tatilinde yetiştirme kursları açılır. Yetiştirme Kurslarında görev alacak öğretmenler valilikçe görevlendirilir. Yetiştirme kurslarında işlenecek kurslar ve kursun süresi okul müdürü ile ve kursu verecek öğretmen veya öğretmenler tarafından tespit edilir. Kursun süresi, o dersin bir dönem ki ders saati toplamından az olamaz. Kurs da haftalık ders sayısı dikkate alınarak yeteri sayıda sözlü ve yazılı puanı verilir yıl sonu notu bu yazılı sözlü puanlara göre takdir edilir.


SEKİZİNCİ KISIM
Devam Devamsızlık
Ders yılı süresi ve devamsızlığın hesaplanması:
Madde 54 - Ders yılının süresi, derslerin başladığı günden kesildiği güne kadar, okulun açık bulunduğu günler ile öğrencilerin törenlere katıldığı resmi ve mahalli bayram günleri sayılarak hesaplanır. Normal öğretim yapan okullarda sabah ve öğleden sonraki süreler yarımşar gün, çift öğretim yapılan okullarda bu süreler bir gün sayılır. İlk derse girdiği halde arada bir ve daha fazla derse özürsüz olarak girmeyen öğrencinin devamsızlığı yarım gün sayılır.
Devam zorunluluğu:
Madde 55 - Öğrencilerin okula devam etmek zorunlulukları
a) Bir ders yılı içinde toplam 20 gün okula özürsüz olarak devam etmeyen öğrenci, notları ne olursa olsun başarısız sayılır.
b) Yurt içinde ve yurt dışında ,tiyatro ,spor,müzik, folklor ve benzeri eğitici ve kültürel faaliyetlere katılan öğrenciler okula devam edecekleri süre için izinli sayılırlar. Yurt içindeki faaliyetlere katılanlara ise valilikçe izin verilir. Bu izinler toplam ile diğer devamsızlıkların toplam devam süresinin yarısını aşamaz. Ancak,uluslararası yurt içi ve yurt dışı yarışmalarla bunların hazırlık çalışmalarına katılan öğrencilerin ,bu organizasyonun devamı süresince izinli sayıldıkları süreler.,devamsızlık süresinin hesabında dikkate alınmaz.
c) Yetiştirme kurslarına devam zorunludur. Yetiştirme kurslarında devam etmek zorunda oldukları toplam ders saatinin özürlü olarak üçte biri kadar devam etmeyen öğrenciler notları ne olursa olsun başarısız sayılırlar.

Geç Gelme
Madde 56- Okula zamanında gelmeyen öğrenciler derslere alınırlar. Birinci ders saatinden sonra okula gelenler hakkında bu yönetmeliğin 54’üncü fıkrasına göre işlem yapılır. Geç gelmeyi alışkanlık haline getirenlere izinsiz olarak sınıftan veya okuldan ayrılanlar için disiplin işlemi yapılır.

Özel Durumlar

Madde 57- Okula devam ederken,yangın,deprem gibi tabii afetler yüzünden veya ana baba ,kardeş gibi yakınlardan birinin ağır hastalığı,ölümü gibi önemli sebeplerle kendilerine izin verilenler ile tedaviyi gerektiren bir hastalıktan dolayı okula özürlü olarak devam edemeyen öğrencilerle tutuklanıp serbest bırakılan veya tutuklandıktan sonra serbest bırakılarak yargılanması devam eden veya beraat eden öğrenciler;
a) Devam süresinin en az yarısını doldurmuş ve bir dönem notu almış bulunmak;
b) Özürleri belirli bir makamdan veya özel sağlık kurum veya kuruluşlarından usulüne
göre alınmış ve zamanında okul idaresine teslim edilmiş bir rapor veya belge ile tespit edilmiş ve özür belgesini , özrün sona erdiği tarihten itibaren 7 gün içinde vermiş olmak şartıyla, devam süresini dolduran öğrenciler gibi işleme tabii tutulurlar.
Ancak; kaza, ölüm, yangın gibi durumlarda 7 günlük süre okul idaresinin takdirine bırakılır.

Okul Bitirme Süresi

Madde 58- Öğrenciler , kayıt oldukları öğretim yılından itibaren üç yıllık okulları en çok dört öğretim yılında , dört yıllık okullarda en çok beş öğretim yılında bitirmek zorundadırlar. Dokuzuncu sınıfı iki yılda başaramayanların okudukları programla ilişkileri kesilir ve uygun programlara yönlendirilirler. Devamsızlık sebebiyle bütün derslerden başarısız sayılan öğrencilerin bu yılı ile hiç devam edilmeyen yıllar da yukarıdaki süreye dahildir. Ancak, bu süreyi tamamlayan ortalama yükseltme sınavı ile sorumluluk sınavları sonucunda hãlã başarısızlığı bulunan son sınıf öğrencileri , bir yıl dana sorumluluk sınavlarına katılabilir. Hazırlık sınıflarında geçen süre , yukarıdaki yıl sayılarına dahil değildir.

DOKUZUNCU KISIM
İş ve Tatil Günleri

İş ve Tatil Günleri

Madde 59- Ortaöğretim kurumlarında ders yılı süresi 180 iş gününden az olamaz.
Dönemlerin başlama ve kesilme tarihleri, öğrenci kayıt kabulleri ile dinlenme ve yaz tatillerinin başlama ve bitiş günleri her yıl düzenlenen çalışma takviminde belirtilir. 3308 sayılı Çıraklık ve Meslek Eğitimi Kanununa göre okul ve işletmelerde meslek eğitimi yapılan mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarında bu süre “Okul ve İşletmelerde Meslek Eğitim Yönetmeliği”esaslarına göre belirlenir. Çalışma takvimleri , il milli eğitim müdürlüklerince hazırlanır ve valinin onayı ile yürürlüğe girer.
Ders yılı iki döneme ayrılır. Birinci dönem ile ikinci dönem arasında dinlenme tatili verilir. Dinlenme tatili Ocak-Şubat aylarında iki hafta süre ile , ikinci dönemden sonra verilen yaz tatili ise ders yılının bitiminden itibaren yapılır.

Not Çizelgelerinin Teslimi
Madde 60- Birinci döneme ait not çizelgeleri dönem sona ermesine en geç üç gün önce ikinci döneme ait not çizelgeleri ise dönemin son gününde öğretmenler tarafından okul müdürlüğüne verilir . Bu çizelgelerde o döneme ait yazılı sözlü,uygulamalı sınavlarda,ödev ve projelere verilen puanlar belirtilir ve puanların aritmetik ortalamasına göre takdir edilen dönem notu rakamla yazılır.

Karnelerin Verilme Zamanı

Madde 61 - Birinci döneme ait karneler dinlenme tatilinden önce verilir ve öğrenci velisi tarafından imzalandıktan sonra dinlenme tatili sonunda sınıf öğretmenine iade edilir. Öğrenci karneleri sınıf öğretmenleri tarafından da imza edilir.

İkinci dönem sonunda verilen karneler okula iade edilmez.

ONUNCU KISIM
Diğer Hükümler
Madde 62 - Sınıf geçme uygulaması yapan yabancı ve azınlık okullar ile ayrı yönetmeliği olan ve bu uygulamayı yapan öğretim kurumlarının özel yönetmeliklerinde belirtilen özel hükümler saklıdır.
Madde 63 - Okullar bu yönetmelikte belirtilen ilkelere uygun olmak ve Bakanlığın onayını almak kaydıyla deneyip geliştirmek üzere veya kendi özel durumlarına göre program bazında değişik uygulamalar yapılabilir.
Geçici Madde 1 - Bu Yönetmelik, 1995-1996 öğretim yılından itibaren bütün öğretim kurumlarının Dokuzuncu sınıftan başlamak üzere kademeli olarak uygulamaya konulur.

ONBİRİNCİ KISIM
Yürürlük-Yürütme Son Hükümler

Yürürlükten Kaldırılan Mevzuat
Madde 64 - 16/12/1983 tarih ve 18253 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Ortaokullar ile Lise ve Dengi Okulların Sınıf Geçme ve Sınav Yönetmeliği “ ve değişiklikleri ile 2/9/1991 tarih ve 20979 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Milli Eğitim Bakanlığı’na Bağlı Ortaöğretim Kurumlarında Ders Geçme ve Kredi Yönetmeliği “ ve değişiklikleri, bu yönetmeliğin ortaöğretim kurumlarının bütün sınıflarında uygulanmasından itibaren yürürlükten kalkar.

Yürürlük

Madde 65 - Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

Madde 66 - Bu Yönetmelik hükümlerini Milli Eğitim Bakanı yürütür.



ORTA OKUL VE ORTA ÖĞRETİM KURUMLARINDAKİ ÖĞRENCİLERİN DERS DIŞI EĞİTİM VE ÖĞRETİM FAALİYETLERİ HAKKINDA YÖNETMELİK

YAYIM TARİHİ:08.11.1989 RESMİ GAZETE:20336

BİRİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler
Amaç
Madde 1- Bu yönetmeliğin amacı orta okul ve orta öğretim kurumlarındaki öğrencilerin ders dışı eğitim ve öğretim faaliyetleri ile ilgili hükümleri düzenlemektir.
Kapsam
Madde 2 - Bu yönetmelik hükümleri orta okul ve orta öğretim kurumlarını kapsar.
Dayanak
Madde 3 - Bu yönetmelik 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde 4 - Bu yönetmelikte geçen;
“Bakanlık” Milli Eğitim Bakanlığını,
“Ders dışı eğitim ve öğretim faaliyetleri” öğrencinin zamanını kendisi planlayarak bilgi beceri tutum alanlarında ilgi ve istidadı doğrultusunda büyüme ve gelişmesini ders dışında kendi kendine ve gücü oranında gerçekleştirme ve disipline etme faaliyetini.
“Ödev” öğrencinin ders dışı zamanlarda bu yönetmelikte belirtilen amaçlar doğrultusunda tek başına veya gurup içinde yapacağı çalışmalarla meydana getireceği metin araç ve benzerlerini.
“Hazırlık Çalışmaları” öğrencinin işlenecek konuyu daha iyi kavrayabilmesi ve konu ile ilgili uygulamalara katılabilmesi için önceden yapacağı çalışmaları.
“Alıştırma çalışmaları” öğrencinin derste öğrendiklerini pekiştirmek ve daha kalıcı hale getirmek öğrendiği olgu ve ilkeleri kullanarak yeni durumları anlayıp açıklamak ve geleceğe yönelik tahminlerde bulunmak üzere yapacağı çalışmaları,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Öğrencilerin Ders Dışı Eğitim Öğretim Faaliyetleri
Bütünlük ve Faaliyetler
Madde 5 - Ders içi ve ders dışı eğitim ve öğretim faaliyetleri birbirini tamamlayacak ve bütünleyecek şekilde planlanır ve yürütülür.
Ders dışı eğitim ve öğretim faaliyetleri, ödev hazırlık çalışmaları alıştırma çalışmaları ve eğitici çalışmalarıdır.
Kılavuz
Madde 6 - Ders dışı eğitim ve öğretim faaliyetlerinin gerçekleştirilmesinde Bakanlıkça hazırlanacak kılavuzda belirtilen hususlar göz önünde bulundurulur.
Düzenleme
Madde 7 - Ders dışı eğitim ve öğretim faaliyetleri bütünüyle öğrenim programlarının amaçlarına ulaşmayı sağlayacak şekilde düzenlenir.


ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Ödev
Ödevin Amacı
Madde 8 - Öğrencilere aşağıdaki amaçları gerçekleştirmek maksadıyla ödev yaptırılır.
a) Ödev özenle hazırlama ve zamanında teslim etme alışkanlığı kazandırmak.
b) Plan yapma bilgi ve beceri geliştirmek.
c) Gerekli bilgi araç, gereç, veya malzemeyi toplayabilmek ve bunları amacına uygun olarak kullanabilmek.
d) Ödevin çeşitli kişi ve eserlerden faydalanmakla birlikte öğrencinin kendisini geliştirmek maksadıyla bizzat yapması gereken bir ödev olduğu şuurunu kazandırmak.
e) Ödev yapılırken yararlanılan kaynakları kendisinden bilgi alınan kişileri belirleme alışkanlığı kazandırmak.
f) İletişim kurabilme kaynaklardan faydalanabilme alet yapabilme ve kullanabilme alanlarındaki yeteneği geliştirmek.
g) Ödevde varılan sonuçların kullanılan kaynak ve yöntemlere bağlı olduğunu fark ettirmek.
h) Konulara değişik açılardan bakabilme danışabilme tartışabilme ve soru sorabilme davranışları kazandırmak.
i) Birlikte çalışma davranışı kazandırmak
j) Düşünme gücünü geliştirmek
k) Bilmediğini araştırıp bulmaktan ve öğrenmekten zevk almayı sağlamak.
l) Gözlem deney ve yeni buluşlara yönelik çalışmalar yapmaktan zevk almayı sağlamak.
m) Başarmanın hazzını tatma duygusu kazandırmak.

Ödevin Önemi
Madde 9 -Ödev eğitim ve öğretim sürecinde yer alan faaliyetlerden biri olup öğrencilerin kendi kendilerine veya grup halinde severek yapmaları onlarda çalışma ve başarma istek ve heyecanı yaratması bakımından önem taşır.

Öğrencinin bir ders yılında yapacağı ödev
Madde 10 - Her öğrenci bulunduğu sınıfta belirlenecek bir konuda ders yılı boyunca bir ödev hazırlamak zorundadır.
Ancak öğrencinin istemesi ve öğretmeninde uygun görmesi halinde birden fazla dersten de ödev yapılabilir.

Ödev konularının belirlenmesi
Madde 11- Ders yılı başında yapılan zümre öğretmenleri toplantısında öğrencilere verilecek çeşitli ödev konuları belirlenir. Ödev konularının tespitinde öğrencilerin ihtiyaçları yetenekleri okul aile ve çevre imkanları göz önünde bulundurulur. Ayrıca konunu açık ve anlaşılır olması yanlış yorumlara yol açmaması ders programlarına uygun olması, gibi hususlarda dikkate alınır.



Ödev konularının seçimi ve verilmesi
Madde 12 - Öğrenciler ders yılı başlangıcını takip eden ikinci ayın ilk yarısı içinde hangi dersten ödev yapmak istediklerini yazılı olarak sınıf öğretmenine bildirirler. Öğrencilerden bu yazılı bildirimlerinde, biri Türkçe veya Edebiyat dersi olmak üzere tercih sırasına göre beş ders adını yazmaları istenir.
Yazılı istekler sınıf öğretmeni tarafından süresi içinde toplanır. Bu istekler ilgili müdür yardımcısının başkanlığında toplanacak sınıf öğretmenler kurulunda tercih sırası da dikkate alınmak suretiyle değerlendirilir ve hangi öğrencinin, hangi dersten ödev yapacağı hususu tespit edilir. Bu toplantıda her dersin öğretmenine imkan ölçüsünde dengeli sayıda öğrenci verilecek şekilde düzenleme yapılır. Bu düzenlemeye göre her öğrencinin hangi dersten ödev yapacağı hususu sınıf öğretmeni tarafından öğrencilere duyurulur.
Bu duyurudan sonra ilgili ders öğretmenleri öğrencilerle ödev konularının belirlenmesi için ilk görüşmeleri yaparlar. Bu görüşmeler derslerin başladığı tarihten itibaren en geç sekizinci hafta sonunda tamamlanır.

Değerlendirme ile ilgili duyurma
Madde 13 - Ödevlerin yapılmasında uygulanacak yöntemler ve ödevde aranacak nitelikler ve ödevin hangi yönlerden değerlendirileceği öğretmen tarafından öğrencilere önceden duyurulur.

Ödevlerin Toplanması
Madde 14 - Bu yönetmelikte belirtilen usul ve esaslara uygun olarak hazırlanan ödevler ders kesimine en geç iki ay kala öğrencilerden toplanır ve değerlendirilir.
Öğrencinin kazandığı bilgi ve beceriye dayalı olarak üreteceği bir araç şeklindeki ödevler ikinci kanaat dönemi içinde olmak kaydıyla yukarıdaki süreye bağlı kalınmadan alınabilir ve değerlendirilebilir.

Ferdi Ödevler ve Grup Ödevleri
Madde 15 - Her öğrenciye ayrı konularda ödev verilmesi şarttır.
Öğrencilere gerektiğinde grup ödevi de verilebilir. Bu durumda grubu oluşturan öğrenciler arasındaki iş bölümü ödevi veren öğretmenin rehberliğinde öğrenciler tarafından yapılır. Gruplar en az üç en çok beş öğrenciden meydana gelir. Grup ödevleri her öğrencinin katılımı dikkate alınarak değerlendirilir ve her öğrenciye ayrı ayrı not verilir.

Öğretmenin Onayı
Madde 16 - Öğrenciler ve öğrenci grupları kendilerine verilen ödev konularının plan yapma araştırma, değerlendirme ve yazma safhalarının her birinde ilgili öğretmeninin görüş ve tavsiyesini alırlar.

Ödevlerin Sayfa Sayısı
Madde 17 - Ödevlerin orta okulda 7, lise ve dengi okullarda 15 sayfadan fazla olmamasına özen gösterilir.
Ödevlerin mürekkeple ve el yazısı ile yazılması esastır. Ancak özelliği olan derslerde daktilo veya kurşun kalemle de yazılabilir.


Ödevlerin Sunulması
Madde 18 - Öğretmenin uygun gördüğü ödevler sınıfta sunulur ve gerektiğinde tartışılabilir.
Uygun görülen ödevler okulda veya topluma açık mahallerde sunulabilir yada sergilenebilir. Bu gibi ödevleri yapan öğrenciler okul yönetimi tarafından ödüllendirilebilir.



Ödevin Değerlendirilmesi
Madde 19 - Ödevler notla değerlendirilir, öğrencilere dağıtılır ve yapılan düzeltmelerin g örülmesi sağlanır.
Ödevlerin öğrenciler tarafından sınıfa sunulması veya uygulamasının yapılması da notla değerlendirilebilir.

Ödevlerin Saklanması
Madde 20 - Denetlemeye yetkili kimseler tarafından istenildiğinde gösterilebilmesi için notla değerlendirilmiş olan ödevlerin ders yılı sonuna kadar saklanması öğrencilerden istenir.

Ödev Hazırlama Teknikleri
Madde 21 - Ödevler dersin özelliğine göre eser okuma inceleme tanıtma mülakat, röportaj, gözlem yapma, anket uygulama, proje yapma ve benzeri tekniklerle hazırlanabilir.
Ayrıca öğrenci kazandığı bilgi ve beceriye göre ödev olarak bir araç veya işte yapabilir.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Eğitici Çalışmalar ile Hazırlık ve Araştırma Çalışmaları

Eğitici Çalışmalar
Madde 22 -Eğitici çalışmalar yönetmeliği çerçevesinde öğrencinin okulda yayın faaliyetine katılması folklor çalışmalarında sportif karşılaşmalarda, sahne sanatlarında ve benzeri faaliyetlerde rol alması gibi eğitici kollarda başarılı çalışmalar yapması halinde bu faaliyetlerde ilgili ders öğretmeni tarafından notla değerlendirilebilir.

Hazırlık ve Alıştırma Çalışmaları
Madde 23- Hazırlık ve alıştırma çalışmaları ders programına veya ders kitabına veya öğretmenin dersle ilgili olarak vereceği konulara yada sorulara dayalı olarak yapılır.

Hazırlık ve Alıştırma Çalışmalarının Süresi
Madde 24 - Sınıf öğretmenler kurulu kanaat dönemleri başında veya zaman zaman yapacakları toplantılarda öğrencilere verecekleri hazırlık ve alıştırma çalışmalarının günde yaklaşık iki saati geçmeyecek şekilde düzenlenmesi için gerekli tedbirleri alır.
Hazırlık ve alıştırma çalışmalarını öğretmen imkan nispetinde konunun işlenmesi sırasında sınıfta da yaptırabilir.

Defter Tutma
Madde 25 - Öğretmen hazırlık ve alıştırma çalışmaları için öğrencilere defter tutturabilir.
Hazırlık ve alıştırma çalışmalarının ilgili dersin defterine işlenmekte olan ders konusunun amaçlarına uygun doğru düzenli tertipli ve temiz bir şekilde yazılması sağlanır.


Hazırlık ve Alıştırma Çalışmalarının Değerlendirilmesi
Madde 26- Öğretmen öğrencilerin hazırlık ve alıştırma çalışmalarında gösterdikleri gayret ve ilgilerini tuttukları defterin muhtevası ile düzen tertip ve temizliğini dikkate alarak notla değerlendirebilir.



BEŞİNCİ BÖLÜM
Diğer Hükümler

Nakleden Öğrencinin Ödev Durumu
Madde 27 - Bir okuldan bir okula birinci kanaat döneminde nakleden öğrenci ödev konusunu ayrıldığı okulda almış ise, gittiği okulda ilgili ders öğretmeni bu konudaki çalışmalarına devam etmesini isteyebileceği gibi öğrenciye yeni bir ödev konusu da verebilir.
Öğrenci ikinci kanaat döneminde nakletmiş ise; ödev konusunu ve bu konu ile ilgili çalışmalarını gösterir bir yazıyı ilgili ders öğretmeninden alıp tasdiknamesi ile birlikte yeni kayıt olduğu okulun idaresine verir. Okul idaresi öğrencinin aynı konudaki çalışmasına devam etmesi için ilgili ders öğretmenini yoksa yakın branş öğretmenini görevlendirir.

Verilen Notların Yeri
Madde 28 - Öğrencinin eğitici çalışmalar yönetmeliğine göre yaptığı faaliyetler ile hazırlık ve alıştırma çalışmalarına verilen notlar, sınıf geçme ve sınav yönetmeliği hükümleri çerçevesinde sözlü notu olarak mütalaa edilir.

ALTINCI BÖLÜM
Yürürlük Hükümleri

Kaldırılan Mevzuat
Madde 29 - 11 Şubat 1985 tarih ve 2182 sayılı Tebliğler Dergisinde yayımlanan “Milli Eğitim Gençlik ve Spor Bakanlığına Bağlı Okullarda Öğrencilere Yaptırılacak Ödevler Hakkında Yönetmelik” yürürlükten kaldırılmıştır.

Yürürlük
Madde 30 - Bu yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme
Madde 31 - Bu yönetmelik hükümlerini Milli Eğitim Bakanı yürütür.

__________________
Gender_Bay Çevirimiçi durumu