[Kayıt ol]   [Şifremi unuttum!
Kullanıcı adım:   Parolam:  
 
Yazar Mesaj   #18517  12-12-2009 12:51 GMT+2 saat  

moonlight


Admin


Tecrübe Puanı.: 96%
Ruh Hali: Neþeli
Mesaj 4213
Şehir: istanbul
Ülke:
Meslek: gecelerin adamı :))
Yaş: 36
Facebook'ta Paylaş
YILLIK PLANLAR yıllık plan nasıl yapılır? ünite planı nasıl yapılır nedir ne demektir örnekleriTürkçe matematik fizik kimya tarih coğrafya örneği dersi branşı

Diğere alanlarda olduğu gibi eğitim öğretimde de planlı çalışmanın gerçekliği ve yararları tartışılamaz. Bu planlamaların nasıl yapılacağını kısa da olsa açıklamaya gerek vardır. Bilindiği gibi günlük hayatımızda da planlı davranılmadığı takdirde zaman emek ve para israfına yol açılmaktadır. Basit bir örnekle konuyu açmak istenirse göreve yeni başlaya n bir posta dağıtıcısı mektupları çantasına doldurup dağıtıma başlarsa sadece bir sokağa değil aynı apartmana bile birkaç kez uğramak zorunda kalacaktır. Oysa önceden dağıtacağı adreslere göre mektupları tasnif edip dağıtıma başlarsa işini daha kısa süre ve daha az emek sarfı ile yapabilecektir. Eğitim -öğretim bilimsel ve profesyonel bir çalışma olduğuna, planlı çalışılmadığı takdirde amaca ulaşmak mümkün olmayacağına göre bu kısa ve basit örnekten hareket ederek planın ne olduğunu bir kez daha tanımlamakta yarar vardır.

Bir eğitim öğretim terimi olarak plan önceden belirlenen amaçlara ulaşmak için öğretim konusu olarak seçilen etkinliklerin niçin ve nasıl yapılacağını ve ne gibi yardımcı tamamlayıcı kaynak ve araçların kullanılacağının elde edilen başarının nasıl değerlendirileceğinin önceden tasarlanarak kağıda yazılmasıdır. Konumuz öğretim olduğuna göre bunların ilkeleri ile hazırlanması, uygulanması, konularına ağırlık vererek nasıl yapıldığını basamak basamak açıklamaya çalışalım.

1. Öğretimde planlı çalışmanın yararları

Eğitim ve öğretimde planlamanın amaçları şunlardır;
a) Öğretimin planlanması öğretmenin eğitim öğretimde neyi niçin ve nasıl okutacağını düşünmesini sağlayarak verimi artırır.
b) Konuların ne zaman ve ne kadar süre içinde işleneceğini zaman sırasına göre düzenlenmesini ayrıca programların süresi içinde tamamlanmasını sağlar.
c) Planlı çalışma öğretmen ve öğürencileri dağınıklıktan kurtarır, onlara güven kazandırır.
d) Amaçları gerçekleştirecek en uygun yöntem teknik araç ve gereçlerin seçilmesini derslere hazırlıklı girilmesini sağlar.
e) Planlama öğrencilerin bilgi ihtiyaç ve yeteneklerine göre yetiştirilmesini sağlar.
f) Planlı çalışma eğitim öğretimin değerlendirilmesinin sağlam ve güvenilir olmasını sağlar
g) Öğretmen ve öğrencilere düzenli ve birlikte çalışma alışkanlığı kazandırır.
h) Eğitim faaliyetlerinde düşünceye açıklık kazandırır.

2. Plan Yapmanın ilkeleri

Plan yapılırken aşağıdaki temel ilkeler göz önünde bulundurulur.
a) Plan eğitim öğretimin amaçlarına uygun olmalıdır.
b) Plan öğretim programlarına göre hazırlanmalıdır. Bunun için;
1. Programda yer alan konular belirlenmelidir.
2. Konuların işlenişinde kullanılacak yöntem teknik araç, gereç, gezi, gözlem ve deneyler tespit edilmelidir.
c) Her plan belli bir süreyi kapsamalıdır.
d) Planın içeriği öğretimin seviyesine, öğretim dalına ve amacına uygun olmalıdır.


Yıllık Planlar:
Branş öğretmenlerinin bir öğretim yılı süresinde ders vermekle yükümlü bulunduğu sınıflarda müfredat programına göre belli üniteleri yada konuları hangi sıraya göre ne kadar zamanda nasıl işleyeceğini gösteren öğretim yılı başında hazırlanıp yönetimce onandıktan sonra uygulamaya konan çalışma programına Yıllık Plan denir.
Bu plan yapılırken şu hususlar göz önünde bulundurulur.
a) Yıllık çalışma planı yağılırken öğretmen okulda o yıl uygulanacak haftalık ders programının kesin biçimini almasını bekler ve hangi sınıflarda, hangi günlerde derslerinin bulunduğunu öğrenir.
b) Her ay hangi sınıfta kaç ders okutacağını hesaplar.
c) Okutacağı derslere ait ünitenin kaç konuya ayrılmasının mümkün olacağını ve konunun işlenmesi için kaç ders saatine ihtiyacı olduğunu tespit eder.
d) Öğretim yılındaki ay, hafta, gün ve saatlerin öğrenciler yönünden verimlilik durumunu göz önünde bulundurur.
e) Yıllık plan hazırlanırken öğretmen haftalık ders saatleri toplamına göre aylar ve yarıyıl itibariyle bir öğretim yılında toplam kaç gün ve kaç saat ders işleyeceğini tespit eder. Bu işi yaparken de tatil bayram ve diğer özel günleri belirleyerek çalışma takvimini hazırlar. Yıllık planda aylara göre haftalık çalışma süreklerini gösterir.
f) Öğretim programını inceleyerek bir yıl içinde okutulacak konuların ağırlıklarına ve çevresel özelliklerine göre düzenler; bunları işleme süresini de dikkate alarak ay ve haftalara göre dağıtır.
g) İşlenecek konuların ve ünitelerin amaçlarını program amaçlarına uygunluğu yönü ile belirler.
h) Konunun işleniş, yöntem ve tekniklerini sınıfça, gruplar halinde ve bireysel biçimde mi işleyeceğini planlar.
i) Yararlanacağı kaynaklar ile araç gereçleri tespit eder.
j) Konuyu işlerken varsa yapılacak deney gezi gözlem çalışmalarını belirler.
k) Diğer zümre öğretmenleri ile yapılacak işbirliğinin neler olacağını tespit eder.
l) Konu ile ilgili olarak gerektiğinde öğrenciye verilecek ödevleri tespit eder.
m) Öğretim yılı içinde yapacağı yazılı değerlendirmelerin zamanını belirler. Bunu tespit ederken değerlendirmelerin konu yada ünite bitimlerinde olmasına özen gösterir.

Yıllık Planın Yapılışı:
Yıllık plan şu şekilde yapılır:


a) Öğretmen sınıfta dersi olan diğer zümre öğretmenleriyle görüşerek konu amaç teknik ve yöntem, kaynak, araç, gereç, deney gezi -gözlem, ödev ve yazılı değerlendirme gibi hususları yıllık planlarda ayrıntılı olarak gösterir.
b) Geçmiş yıllardaki uygulamaları da gözden geçirerek planın kendi başına veya varsa aynı dersi okutan diğer öğretmenlerle birlikte yapar.
c) Hazırlayacağı yıllık planı okul müdürüne onaylatır.
d) Planın onanmış bir örneğini yararlanmak üzere sürekli yanında bulundurur. Yıl içinde meydana gelebilecek aksaklıkları nedeni ile birlikte not eder.

Yıllık planlar 2089 sayılı Tebliğler Dergisinin 243. sahifesinde ki örneğine uygun olmalıdır.

__________________
Gender_Bay Çevirimiçi durumu