[Kayıt ol]   [Şifremi unuttum!
Kullanıcı adım:   Parolam:  
 
Yazar Mesaj   #11633  22-11-2008 11:05 GMT+2 saat  

cincancon


Huzuristan Üyesi


Tecrübe Puanı.: 45%
Ruh Hali: Belirtilmedi.
Mesaj 340
Şehir:
Ülke:
Meslek:
Yaş:
Facebook'ta Paylaş
Pasaport İşlemleri ile ilgili Sıkça Sorulan Sorular ve Cevapları
PASAPORT İŞLEMLERİ İLE İLGİLİ SIKÇA SORULAN SORULAR VE CEVAPLARI

Soru: Başkonsoloslukta ne tür pasaport işlemleri yapılmaktadır?
Cevap:Başkonsoloslukta yapılan pasaport işlemleri şunlardır:

1. Pasaport uzatma işlemleri
2. Pasaport yenileme işlemleri
3. Kayıp pasaport işlemleri
4. Pasaporta “işçidir” damgasının vurulması (yurtdışı çıkış harcından muafiyet)


--------------------------------------------------------------------------------

I. PASAPORT UZATMA İŞLEMLERİ

Soru: Pasaportumun geçerlilik süresini uzatmak için ne yapmam gerekmektedir?
Cevap:Aşağıdaki belgelerle birlikte Başkonsolosluğumuza başvurmanız gerekmektedir:

Pasaport
Nüfus cüzdanı
Gerekli harç ve posta ücreti (aşağıda açıklanmıştır)
Üzerinde adresiniz yazılı zarf
Mahkeme kararı veya evlilik nedeniyle ya da başka bir şekilde adı, soyadı, nüfus kaydı, anne veya baba adı, doğum yeri, doğum tarihi gibi kişinin kimliğini belirleyici bilgilerin değişmesi durumunda, şahsın eski kimlik bilgilerini ihtiva eden pasaportunun süresi uzatılmayarak yeni pasaport tanzim edilecektir. Bu dumumda olan vatandaşlarımızın yeni pasaport müracaatı nda bulunmaları gerekmektedir.

Soru: Pasaportumun süresini uzatmak için şahsen Başkonsolosluğa gelmem şart mıdır?
Cevap: Başkonsolosluğumuza şahsen müracaat etmeniz şart değildir. Pasaport uzatma işlemleri posta ile de yapılabilmektedir. Bu durumda, yukarıda kayıtlı belgelerle birlikte, üzerinde adres yazılı, kayıtlı zarf (special delivery envelope) ile gerekli bedelin ("postal order" veya “company cheque” olarak) gönderilmesi gerekmektedir. Şahsi çek Kabul edilmemektedir. Posta ile başvuracak vatandaşlarımızın, adreslerini ve iletişim bilgilerini eksiksiz olarak Başkonsolosluğumuza bildirmeleri önem taşımaktadır. Ayrıca, vatandaşlarımızın kısa bir dilekçe yazarak, hangi işlem için başvurduklarını da belirtmeleri rica olunur.

Soru: Pasaport uzatma işlemleri kaç gün sürmektedir?
Cevap:Eğer Başkonsolosluğumuza şahsen müracaat ederseniz, pasaportunuz hemen uzatılmaktadır. Eğer posta ile müracaat ederseniz, en geç 5-7 iş günü içinde pasaportunuz posta ile size ulaştırılmaktadır.

Soru: Pasaportumu ne kadar süre uzattırabilirim?
Cevap:Pasaportlar en fazla 5 yıl, en az 6 ay süre ile uzatılabilmektedir.

Soru: Pasaportumun süresini şahsen Başkonsolosluğa gelerek uzattırmak istiyorum. Ne yapmam gerekmektedir?
Cevap:Başkonsolosluğumuz “bank holiday” ve resmi tatil günleri hariç, hafta içi 09.00-13.30 arası vatandaşlarımızın başvurularını kabul etmektedir. Yukarıdaki belgelerle birlikte, randevu almadan Başkonsolosluğumuza gelip başvuruda bulunabilirsiniz.

Soru: Pasaportumun süresini uzatmak için ne kadar harç ödemem gerekmektedir?
Cevap: Pasaport uzatma harçları, uzatma süresine göre değişmektedir. Pasaport uzatma harçları, Maliye Bakanlığımız tarafından her yıl gözden geçirilmektedir. 2008 yılı için belirlenen harç miktarları aşağıda sunulmuştur:

Soru: Nüfus cüzdanı olmayanlar pasaportlarını uzattırabilirler mi?
Cevap: Nüfus cüzdanı olmayanların, Başkonsolosluğumuza başvurarak, nüfus cüzdanı çıkartmaları gerekmektedir. Ancak, bu durumdaki vatandaşlarımızın mağdur olmalarının önlenmesi amacıyla, pasaportları kısa süreli olarak bir kereliğine mahsus (örneğin 6 ay veya 1 yıl) uzatılabilmektedir. Müteakip uzatmalarda, nüfus cüzdanı olması zorunludur.

Soru: Erkek vatandaşların askerlik durumları ile pasaport uzatma işlemleri arasında bir bağlantı var mıdır?
Cevap: Evet. Erkek vatandaşların pasaport uzatma işlemleri, askerlik erteleme durumlarına bağlı olarak yapılmaktadır.

Soru: Pasaportumu uzatmak için ne zaman başvurmamı tavsiye edersiniz?
Cevap: Pasaportunuzun geçerlilik süresinin bitmesinden yaklaşık 1 ay önce başvurmanızı tavsiye ederiz.

Soru: Küçük çocukların pasaport uzatma işlemlerinden harç alınmakta mıdır?
Cevap: Zorunlu eğitim çağındaki çocukların (16 yaşına kadar) pasaportları ücretsiz olarak uzatılmaktadır.

Soru: Öğrencilerin pasaport uzatma işlemlerinden harç alınmakta mıdır?
Cevap: Eğitim Müşavirliğimizde kaydı bulunan öğrencilerin pasaportları ücretsiz olarak uzatılmaktadır. Ancak, bu durumdaki öğrencilerimizin, Eğitim Müşavirliğimizden alacakları bir belge ile başvurmaları gerekmektedir.


II. PASAPORT YENİLEME İŞLEMLERİ

Soru:Hangi durumlarda pasaportumun yenilenmesi gerekmektedir?
Cevap: Pasaportunuzun sayfaları dolmuşsa, pasaportunuz herhangi bir sebeple tahrip olmuşsa veya yırtılmışsa, veya herhangi bir sebeple kimlik bilgileriniz değişmişse, pasaportunuzu yenilemeniz gerekmektedir.

Soru: Resmi pasaportu olanlar (gri veya yeşil pasaport), umuma mahsus pasaport (lacivert) alabilirler mi?
Cevap: Evet. Aşağıda belirtilen gerekli belgelerle birlikte Başkonsolosluğumuza başvurmaları halinde kendilerine umuma mahsus pasaport (lacivert) düzenlenir.

Soru: Pasaport yenilemek için hangi belgeler gerekmektedir?
Cevap: Aşağıdaki belgeler gerekmektedir:

• Yeni pasaport isteme formu (Bu formu Başkonsolosluğumuzun www.turkishconsulate.org.uk adresindeki internet sitesinden temin edebilirsiniz)
• Mevcut pasaport
• 2 adet fotoğraf
• Nüfus cüzdanı (yeni tip)
• Gerekli harç ve posta ücreti (aşağıda açıklanmıştır)
• Üzerinde adresiniz yazılı zarf
• Askerlik terhis belgesi (40 yaşına kadar olan erkekler için), askerlik tecil belgesi veya bedelli askerlik başvuru belgesi.
• 18 yaşından küçükler için, anne ve babanın müvafakati, nüfus cüzdanı, 2 adet fotoğraf. Anne ve babanın, bir kereye mahsus olmak üzere, şahsen Başkonsolosluğumuza gelip, imza atmaları (muvafakatname) gerekmektedir. Eğer anne ve baba şahsen gelemeyecekse, bir İngiliz avukata müracaat ederek, muvafakat belgesi (consent) almaları ve bu belgeyi Ingiltere Dışişleri Bakanlığında (Foreign and Commonwealth Office) tasdik ettirmeleri ("apostille") gerekmektedir (Bu konuda daha fazla bilgi için "tasdik işlemleri" bölümüne bakınız).
• Yeni doğan çocuk veya 18 yaşından küçükler annenin pasaportuna kaydedilecekse babanın, babanın pasaportuna kaydedilecekse annenin şahsen Başkonsolosluğumuza gelmeleri gerekmektedir. Eğer anne ve baba şahsen gelemeyecekse, bir İngiliz avukata müracaat ederek, muvafakat belgesi (consent) almaları ve bu belgeyi Ingiltere Dışişleri Bakanlığında (Foreign and Commonwealth Office) tasdik ettirmeleri ("apostille") gerekmektedir (Bu konuda daha fazla bilgi için "tasdik işlemleri" bölümüne bakınız). Vatandaşlarımızın, İngiltere`de dünyaya gelen çocuklarını öncelikle Başkonsolosluğumuz aracılığıyla bir ay içinde nüfuslarına kaydettirmeleri gerekmektedir.

Soru: Pasaportumu yenilemek için Başkonsolosluğa şahsen müracaat etmem şart mıdır?
Cevap: Pasaport yenileme işlemleri posta ile de yapılabilmektedir. Bu durumda, yukarıda kayıtlı belgelerle birlikte, üzerinde adres yazılı, kayıtlı zarf (special delivery envelope) ile gerekli bedelin ("postal order" veya “company cheque” olarak) gönderilmesi gerekmektedir. Şahsi çek Kabul edilmemektedir. Posta ile başvuracak vatandaşlarımızın, adreslerini ve iletişim bilgilerini eksiksiz olarak Başkonsolosluğumuza bildirmeleri önem taşımaktadır. Ayrıca, vatandaşlarımızın kısa bir dilekçe yazarak, hangi işlem için başvurduklarını da belirtmeleri rica olunur.

Soru: Pasaportumu yenilediğim zaman, eski pasaportumdaki geçerlilik süresi yeni pasaporta işlenmekte midir?
Cevap: Evet. Eski pasaportunuzdaki geçerlilik süresi yeni pasaportunuza geçirilmektedir.

Soru: Pasaportumu yenilediğim zaman, eski pasaportumdaki vizeler ve oturum izinleri de iptal ediliyor mu?
Cevap: Hayır. Eski pasaportunuzdaki vize ve oturum izinleri iptal edilmemektedir. Eski pasaportunuz iptal edildikten sonra size geri verilmektedir. Eski pasaportunuzu yeni pasaportunuzla birlikte kullanabilirsiniz. Eski pasaportunuzdaki vizeler ve diğer oturum izinleri, pasaportunuz iptal edilse bile geçerli olmaya devam etmektedir.

Soru: Pasaportumu yenilemek için ne kadar harç ödemem gerekmektedir?
Cevap: Yeni pasaport cüzdan bedeli, 2008 yılında 34 Sterlin olarak belirlenmiştir. Ayrıca, aşağıda belirtilen posta ücreti de tahsil edilmektedir. Eğer pasaportunuzun süresini de uzatmak isterseniz, uzatmak istediğiniz süre kadar harç ödemeniz de gerekecektir.

Soru: Pasaport yenileme işlemleri kaç günde tamamlanmaktadır?
Cevap: Başkonsolosluğumuza şahsen veya posta ile pasaport yenileme başvurusunda bulunan vatandaşlarımızın işlemleri ortalama iki hafta içinde tamamlanarak, pasaportları adreslerine posta ile gönderilmektedir.

Soru: Nüfus cüzdanı olmayanlar pasaport yenileme başvurusunda bulunabilirler mi?
Cevap: Pasaportlar nüfus cüzdanları esas alınarak düzenlenmektedir. Bu sebeple, nüfus cüzdanı olmayan vatandaşlarımızın biran önce Başkonsolosluğumuza nüfus cüzdanı başvurusunda bulunmaları gerekmektedir.

III. KAYIP PASAPORT İŞLEMLERİ

Soru: Pasaportumu kaybettim. Ne yapmam gerekmektedir?
Cevap: Aşağıdaki belgelerle birlikte Başkonsolosluğumuza başvurmanız gerekmektedir:

• Kayıp pasaport müracaat formu (Bu formu Başkonsolosluğumuzun www.turkishconsulate.org.uk adresindeki internet sitesinden temin edebilirsiniz)
• Nüfus cüzdanı
• Pasaportunun kaybolduğunu gösteren, en yakın polis karakolundan alınacak polis raporu.
• 2 adet fotoğraf
• Gerekli harç ve posta ücreti (aşağıda açıklanmıştır)
• Üzerinde adresiniz yazılı zarf.

Soru: Nüfus cüzdanı olmayanlar, kayıp pasaport başvurusunda bulunabilir mi?
Cevap: Evet. Ancak, bu durumdaki vatandaşlarımızın aynı zamanda nüfus cüzdanı başvurusunda da bulunmaları gerekmektedir. Pasaportlar nüfus cüzdanları esas alınarak düzenlendiği için, nüfus cüzdanı olmayan vatandaşlarımıza yeni pasaport verilememektedir. Nufüs cüzdanı başvurularının cevabı geldiğinde, pasaport düzenlenmektedir.

Soru: Pasaportunu başka bir ülkede kaybedenler nasıl polis raporu alacaktır?
Cevap: Bu durumdaki vatandaşlarımızın, kimlik bilgileri (nüfus cüzdanları yoksa) ve 2 adet fotoğraf ile birlikte Başkonsolosluğumuza şahsen müracaat etmeleri gerekmektedir.

Soru: Kayıp pasaport başvurusunun cevabı ne zaman gelmektedir?
Cevap: Kayıp pasaport işlemleri için Türkiye`deki ilgili makamlarla yazışmalar yapılması gerekmektedir. Sözkonusu ilgili makamın cevabına göre işlem yapılabilmektedir. Bu işlemin ne kadar süreceği, Türkiye`deki ilgili makamın işi ne kadar sürede tamamlayarak Başkonsolosluğumuza cevap vereceğine bağlıdır. Bu işlem bazen 2 ay içinde tamamlanmakta, bazen ise daha uzun sürmektedir.

Soru: Kayıp pasaport işlemleri için ne kadar harç alınmaktadır?
Cevap: Yeni pasaport bedeli 2008 yılı için 34 Sterlin olarak belirlenmiştir. Kayıp pasaport başvurusu yapan vatandaşlarımızın, ilk başvuru sırasında herhangi bir harç ödemelerine gerek yoktur. Ancak, 8 Sterlin posta ücreti ödemeleri gerekmektedir.

Soru: Kayıp pasaport başvurusunu posta ile yapabilir miyim?
Cevap: Eğer pasaportunuzu İngiltere`de kaybetmişseniz, posta ile de başvurabilirsiniz. Bu durumda, yukarıda kayıtlı belgelerle birlikte, üzerinde adres yazılı, kayıtlı zarf (special delivery envelope) ile gerekli bedelin ("postal order" veya “company cheque” olarak) gönderilmesi gerekmektedir. Şahsi çek kabul edilmemektedir. Posta ile başvuracak vatandaşlarımızın, adreslerini ve iletişim bilgilerini eksiksiz olarak Başkonsolosluğumuza bildirmeleri önem taşımaktadır. Ayrıca, vatandaşlarımızın kısa bir dilekçe yazarak, hangi işlem için başvurduklarını da belirtmeleri rica olunur.

Soru:Kayıp pasaport başvurusunda bulundum. Cevabın gelip gelmediğini veya ne zaman geleceğini nasıl takip edebilirim?
Cevap: Başkonsolosluğumuzun aşağıda sunulan telefon, faks, e-mail ve posta adresini kullanarak takip edebilirsiniz. Ancak, cevabınız Türkiye`den geldiğinde zaten Başkonsolosluğumuz görevlileri size haber verecektir. Bunun için özellikle size ulaşabileceğimiz telefon numaralarınızı Başkonsolosluğumuza bildirmeniz son derece önemlidir.


IV. BİLİNMESİ GEREKEN DİĞER ÖNEMLİ HUSUSLAR

Soru:Pasaportumu kaybettim. Ama çok acele Türkiye`ye gitmem gerekmektedir. Ne yapmam gerekiyor?
Cevap:Şahsen Başkonsolosluğumuza gelerek, Seyahat Belgesi talep etmeniz gerekmektedir. Bunun için aşağıdaki belgeler gereklidir:

1. Uçak bileti veya uçak rezervasyonu,
2. 2 adet fotoğraf
3. Türkiye`den aldığınız herhangi bir kimlik kartı

Soru: Yurtdisi cikis harci ne kadardir? Kimler yurtdisi harcindan muaftir?
Cevap: Yurtdisi cikis harci 15 YTL`dir. Yurtdisina cikis tarihi itibariyle yurtdisinda oturma izni bulundugunu belgeleyenler, yedi yasini doldurmamis cocuklar ve ticari amacla yuk ve yolcu tasimaya yonelik kara, deniz, hava ve demiryolu araclarinda fiilen gorevli murettebat yurtdisi cikis harcindan muaftir.

Soru: İngiltere`de ikamet iznine sahibim. Yurtdışı çıkış harcından muaf olmak için ne yapmam gerekmektedir?
Cevap:Pasaportunda geçerli oturma ve çalışma izni olanlar ve bunların aile üyeleri yurtdışı harcından muaf olabilmektedir. Bu izne sahip olanların aktif olarak çalışıyor almaları şart değildir. Bunun için kısa bir dilekçe ile pasaportunuzu Başkonsolosluğumuza posta ile göndermeniz veya şahsen gelmeniz yeterlidir. Bu işlem için herhangi bir ücret ödemenize gerek yoktur. Aynı zamanda İngiliz vatandaşlığına da sahip olanların, İngiliz pasaportlarını da göstermeleri gerekmektedir.

Soru: Pasaportumun geçerlilik süresini uzun zamandır uzattırmadım. Pasaportumu yenilemem mi gerekir?
Cevap: Eğer pasaportunuz kullanılabilir durumdaysa, pasaportunuzu yenilemeniz şart değildir. “Pasaport Uzatma İşlemleri” bölümünde anlatıldığı gibi, pasaportunuzun geçerlilik süresini uzattırabilirsiniz. Ancak, bu durumdaki vatandaşlarımızın pasaportları, en son geçerlilik tarihleri esas alınarak uzatılır. Örneğin;

• Pasaportunun geçerlilik süresi 2006 yılında sona erenler, önce 2006-2007 yılları için bir yıllık uzatma bedeli (16 Sterlin) öderler. Daha sonra, pasaportlarını ne kadar süre uzatmak isterlerse o kadar harç bedeli öderler.

• Pasaportunun geçerlilik süresi 2006 yılında sona erenler, önce 2006-2008 yılları için 2 yıllık uzatma bedeli (26 Sterlin) öderler. Daha sonra, pasaportlarını ne kadar süre uzatmak isterlerse o kadar harç bedeli öderler.

• Pasaportunun geçerlilik süresi 2005yılında sona erenler, önce 2005-2008 yılları için 3 yıllık uzatma bedeli (36 Sterlin) öderler. Daha sonra, pasaportlarını ne kadar süre uzatmak isterlerse o kadar harç bedeli öderler.

• Pasaportunun geçerlilik süresi 2004 ve daha önceki bir tarihte sona erenler, önce 2008 yılına kadar olan süre için uzatma bedeli (53 Sterlin) öderler. Daha sonra, pasaportlarını ne kadar süre uzatmak isterlerse o kadar harç bedeli öderler. Pasaportunu 4 yıldan uzun bir süredir uzattırmamış olan vatandaşların hepsi, süresi ne kadar uzun olursa olsun, öncelikle 53 Sterlin harç bedeli öder. Sonra pasaportunu uzattırabilir.

Soru: Pasaport işlemleri için Başkonsolosluğa ne zaman gelebilirim? Randevu almama gerek var mı?
Cevap: Başkonsolosluğumuz “bank holiday” ve resmi tatil günleri hariç, hafta içi 09.00-13.00 arası vatandaşlarımızın başvurularını kabul etmektedir. Gerekli belgelerle birlikte, randevu almadan Başkonsolosluğumuza başvuruda bulunabilirsiniz. Hangi işlemlerin posta ile de yapılabildiği yukarıda izah edilmiştir.

Soru: Yeni pasaportların dağıtılacağı söylenmektedir. Bu konudaki son gelişmeler nedir?
Cevap: Türkiye`de bu konudaki çalışmalar sürdürülmektedir. Gelişmeler hakkında vatandaşlarımız zamanı geldiğinde bilgilendirilecektir.

__________________
Çevirimiçi durumu