[Kayıt ol]   [Şifremi unuttum!
Kullanıcı adım:   Parolam:  
 
Yazar Mesaj   #23399  06-06-2011 15:15 GMT+2 saat  

moonlight


Admin


Tecrübe Puanı.: 96%
Ruh Hali: Neþeli
Mesaj 4213
Şehir: istanbul
Ülke:
Meslek: gecelerin adamı :))
Yaş: 36
Facebook'ta Paylaş
EDWARD THORNDİKE

Thorndike teorisini , bağdaşımcılık , öğrenmeyi uyarıcı ve tepki arasındaki bağın kurulması olarak açıklar.O , uyarcı ve tepkinin sinirsel bir bağla bağlandığına inanır.Ona göre öğrenmenin en temel şekli denem yanılma yoluyla olmaktadır.Thorndike , uyarıcı tepki arasındaki bağın üç temel yasa çerçevesinde şekillendiğini iddia eder.

1. Etki Yasası
2. Tekrar Yasası
3. Hazırbulunuşluk Yasası

1-Etki Yasası:

Uyarıcı tepki arasındaki bağ olumlu olarak ödüllendirildiğinde güçlenir , negatif olarak ödüllendirildiğinde zayıflar.Thorndike daha sonra negatif ödüllendirmenin kesin olarak bağları zayıflatmadığını , haz verici sonuçların da her zaman performansı motive etmediğini anladığında bu yasayı düzenler.

2-Tekrar Yasası:

Uyarıcı tepki arasındaki bağ ne kadar çok tekrarlanırsa o kadar çok kalıcı olur.Geri bildirimi olmayan tekrarın performansı arttırmadığını bulduğunda tekrar yasasını da yeniden düzenler.

3-Hazırbulunuşluk Yasası:

Sinir sisteminin yapısı gereği , bazı taşıyıcı birimler verilen durumda davranmak için diğerlerine göre daha çok hazırlık gerektirir.Organizma etkinliğe hazır ise etkinliği yapması mutluluk verir.Etkinliğe hazır fakat etkinliği yapmasına izin verilmezse kızgınlık duyar.Etkinliğe hazır değil fakat etkinliği yapmak için zorlanırsa kızgınlık duyar.

NOT:

Thorndike , kendi yasalarının bazı yönlerden işlemediğini görmüş ve özellikle etki ve tekrar yasalarında değişiklikler yaparak yeni kavramlar ileri sürmüştür.

1-Etkinin Yayılması:

Pekiştirme , pekiştirilen doğru davranışı arttırmakla arttırmakla birlikte , bu davranışla birlikte görülen yanlış davranışı da arttırmaktadır.Pekiştirmenin etkisi pekiştirilen davranışla birlikte görülen diğer davranışlara da yayılmaktadır.

2-Ait Olma:

Thorndike ; ait olma kuramını iki şekilde kullanmaktadır.

• Uyarıcı özellikteki iki öğe birbirine ait ise , bu iki öğe arasında çağrışım olmakta ancak yan yana fakat birbirine ait değilse çağrışım olmamaktadır.Önemli olan yan yana olmak değil , ilişkili olmaktır.
• Tepkiye yol açan etki organizmanın ihtiyaçları ile ilişkili olmalıdır.Bir başka değişle öğrenme için tepkinin oluşturduğu etki organizmanın ihtiyacını karşılamalıdır.

3-Çağrışımsal Zıtlık:

Thorndike , çağrışımsal zıtlık kavramı ile ait olma ilkesine karşı çıkar.Çarpım tablosunu düzden öğrenen kişinin tersten söylemesinin zor olduğunu , alfabenin düzden okunuşunun kolay tersten ise zor olduğunu söyleyerek öğrenmeye ilişkin mekanik görüşünde ısrar eder.

__________________
Gender_Bay Çevirimiçi durumu