| Yazar | Mesaj #23378 24-05-2011 20:51 GMT+2 saat | |||||||
|
| Tecrübe Puanı.: 96% |
Ruh Hali: Neþeli
|
| Mesaj 4213 |
| Şehir: istanbul |
Ülke: ![]() |
| Meslek: gecelerin adamı :)) |
| Yaş: 37 |
kar yağışlı ve sisli havaların trafiğe etkileri nelerdir?
Sisli havalar trafikte ilerleyişi olumsuz yönde etkilemektedir.
Sisli havada yapılması gerekenler şunlardır:
Far ve stop lambalarınızı iyice temizleyiniz.
Kısa hüzmeli farlarınızı ve ön sis farlarınızı yakınız. Siste araç kullanırken yapılan yanlışlardan biri, uzun huzmeli farların yakılmasıdır. Uzun huzmeli farlar yakıldığında öndeki sisli bölge bir ışık duvarı halinde gelecek ve görüşü engelleyecektir.
Ön sis farlarınızın yanısıra kısa hüzmeli farlarınızı yakmayı unutmayınız. Sisli havalarda sürücülerin yaptığı diğer bir yanlış ise tüm farların kapatılıp sadece ön sis lambalarının yakılmasıdır. Bu durum karşıdan gelen sürücülerin aracın boyutlarını tam olarak görmesini engelleyecek ve kazalara neden olabilecektir.
Hareket halindeyken dörtlü flaşörlerinizi yakmayınız. Siste taşıt kullanırken sürücülerin yaptığı başka bir hata da, dörtlü flâşörlerin görülmek için yakılmasıdır. Dörtlü flâşörler, sadece bir tehlike durumunda ve taşıt durduğunda yakılmalıdır.
Takip mesafenizi artırınız. Siste taşıt kullanırken takip mesafesine de dikkat etmek gerekir. Çünkü sis, su buharından oluştuğu için yolu ıslatacaktır. Bu yüzden fren mesafesi kuru zemindekine göre daha uzun olacaktır. Normal zeminde 100 km/s süratle giden bir araç fren yaptığında 44-50 metrede dururken, siste bu mesafe 100 metreye kadar çıkabilir. Sisli havalarda öndeki araçla normalden daha fazla mesafe bırakılmalıdır. Örneğin 60 km/sn süratle giden bir taşıtın öndeki araçlarla arasında hızı kadar, yani 60 metre mesafe bırakması gerekir.
Yol çizgilerini değil, yol kenarında bulunan işaretleri takip ediniz. Silinmiş yol çizgileri sizi yanıltıp tehlikelere yol açabilir.
Hava ne kadar soğuk olursa olsun, aracın camını açınız. Böylelikle diğer taşıtların sesli uyarılarını kolaylıkla duyabilirsiniz. Ayrıca iç camlarda buğu engellenecektir.
Siste taşıt kullanırken kesinlikle sollama yapmayınız. Çünkü sisli havalarda görüş mesafesi ve buna bağlı olarak sürat düşeceğinden, karşıdaki taşıtla burun buruna gelme olasılığı artacaktır. Ancak yine de sollama yapmak gerekiyorsa, mutlaka ışık ve klaksonla gerekli uyarı yapılmalıdır.
Sisli havalarda herhangi bir problemden ötürü yol kenarında durmak gerekirse, mutlaka dörtlü flâşörler yakılmalı ve mutlaka arkadan gelen sürücülerin fark edilmesi için araçtan 100 metre geriye reflektör yerleştirilmelidir.
Sis, özellikle şehir içi yollarda yayaların görülmesini de engelleyecektir. Bu yüzden sisli havalarda özellikle şehir içi yollarda yavaş gidilmeli, kavşaklarda mutlaka durulmalı ve kimsenin gelmediğinden emin olduktan sonra hareket edilmelidir. Sisli havalarda yayaların da üzerlerine, uzaktan rahatlıkla görülebilecek fosforlu giysiler giymelerinde fayda vardır.
Karlı havalarda araç kullanırken dikkat edilmesi gereken bazı noktalar vardır:
1. Çok hızlı araç kullanmak: Hızlı araba kullanmak karlı havalarda yapılan en büyük hatalardan biridir. Sürücüler, otoyola girdiklerinde hava koşulları ne olursa olsun her zamanki hızlarında gidiyorlar. Ancak bu yanlıştır. Arabanız kaymaya başladığında kaza yapmanız kaçınılmazdır. Aracınızı çok hızlı sürmeniz tepki gösterme sürenizi azaltıyor ve çarpma şiddetini artırıyor. Karlı ya da buzlu yüzeylerde fren yapınca durma süreniz kuru bir asfaltla karşılaştırıldığında 4 ile 10 kat artar. Hava sıcaklığı donma noktasına yaklaştığında ve kar yağışı başladığında hızınızı kesmelisiniz. Kar yağışı başladığında doğru bir hız dilimi yoktur. Bu nedenle, yol durumuna dikkat etmeli ve buna göre arabanızın güvenli olacağı hızı tahmin etmelisiniz. Sadece karlı havalarda değil sıcaklığın sıfırın altına düştüğü şartlarda da gizli buzlanmanın olabileceğini aklınızdan çıkarmayın.
2. Frene basmak: Karlı zeminde tekerleklerin kaydığını hissettiğinizde, panik yapıp frene kesinlikle basmayın. Bu tekerleklerin çekişini ortadan kaldırır ve aracınızı kontrol edemezsiniz. Aracınız kaymaya başladığında blok fren hiç bir işe yaramaz. Savrulduğunuzu hissettiğinizde pedallardan ayağınızı çekin ve aracın kendi kendine yavaşlamasına izin verin. Fren yapmak gerekiyorsa ve ABS devreye giriyorsa, ani fren yapmayın. Eğer arabanızda ABS yoksa pedalı yavaşça pompalayarak tekrar tekrar fren yapın.
3. Öndeki aracı çok yakından takip etmek: Karlı havada sürüş deneyimi olmayan birçok insan, önündeki aracı çok yakından takip ediyor. Bu durumda da herhangi bir problem olduğunda tepki gösterme sürenizi azaltıyor. Karlı havalarda, arabalar arasındaki mesafenin, normalin iki katı kadar olması gereklidir. Örneğin, yaklaşık 50 km hızla gidiyorsanız, öndeki araçla aranızdaki mesafe 12 araç uzunluğunda olmalı.
4. Hazırlıklı olmamak: Sürücüler, arabalarını soğuk ve karlı kış havasına göre hazırlamazlar. Gerçekte, en tehlikeli yol ilk kar yağışından sonraki gündür. Arabanızı kış için hazırlamak için, her lastiğin diş kalınlığını kontrol edin. En iyi yol tutuşu için bu kalındığı en az 4.8 milimetre olması gereklidir. Eğer çok kar yağışının etkili olduğu bir bölgede yaşıyorsanız uzmanlar aracınıza kar lastikleri takmanızı öneriyorlar. Ani soğuklara donmalara karşı aracınızın motor suyusundaki anti-freeze seviyenizi, akü su ve şarj seviyelerinizi kontrol edin. Cam yıkama suyunun donmasını önlemek için satılan özel solüsyonlardan kullanabilirsiniz. Buna rağmen su püskürtme memelerinin donduğunu fark ederseniz panik yapmayın, motorunuz ısındıkça buradaki buzlar çözülecektir. Ön ve arka camlardaki buz ve buğu gidericinizin çalıştığından emin olun. Çekme halatı, takoz ve zincirin yanı sıra arabanızda kar küreği, fener ve kar kazıma aleti bulundurun. Eğer şehir dışında yaşıyorsanız işaret fişekleri oldukça işinize yarayacaktır.
5. Dört çekerinizin sizi yenilmez yaptığını düşünmeyin: Bazı dört çekiş sistemine sahip araçlar, karlı ve buzlu yol koşullarında normal araçlara göre daha iyi performans gösterirken, sürücünün olası küçük bir hatasıyla bu teknoloji ters tepebilir. Dört çekiş sistemi, aracınızın ihtiyacı olan torku orantılı miktarda tekerleklerin hepsine ayrı ayrı dağıtıyor ve bu da karlı yollarda ekstra bir yol tutuş sağlıyor. Ancak, bu karlı yolda hız yapabileceğiniz ya da aniden durabileceğiniz anlamına gelmiyor. Dört çekerli sürüş, aracınızı yavaşlatmanız gerektiğinde size ilave bir duruş katkısı sağlamayacaktır.
Sisli havalar trafikte ilerleyişi olumsuz yönde etkilemektedir.
Sisli havada yapılması gerekenler şunlardır:
Far ve stop lambalarınızı iyice temizleyiniz.
Kısa hüzmeli farlarınızı ve ön sis farlarınızı yakınız. Siste araç kullanırken yapılan yanlışlardan biri, uzun huzmeli farların yakılmasıdır. Uzun huzmeli farlar yakıldığında öndeki sisli bölge bir ışık duvarı halinde gelecek ve görüşü engelleyecektir.
Ön sis farlarınızın yanısıra kısa hüzmeli farlarınızı yakmayı unutmayınız. Sisli havalarda sürücülerin yaptığı diğer bir yanlış ise tüm farların kapatılıp sadece ön sis lambalarının yakılmasıdır. Bu durum karşıdan gelen sürücülerin aracın boyutlarını tam olarak görmesini engelleyecek ve kazalara neden olabilecektir.
Hareket halindeyken dörtlü flaşörlerinizi yakmayınız. Siste taşıt kullanırken sürücülerin yaptığı başka bir hata da, dörtlü flâşörlerin görülmek için yakılmasıdır. Dörtlü flâşörler, sadece bir tehlike durumunda ve taşıt durduğunda yakılmalıdır.
Takip mesafenizi artırınız. Siste taşıt kullanırken takip mesafesine de dikkat etmek gerekir. Çünkü sis, su buharından oluştuğu için yolu ıslatacaktır. Bu yüzden fren mesafesi kuru zemindekine göre daha uzun olacaktır. Normal zeminde 100 km/s süratle giden bir araç fren yaptığında 44-50 metrede dururken, siste bu mesafe 100 metreye kadar çıkabilir. Sisli havalarda öndeki araçla normalden daha fazla mesafe bırakılmalıdır. Örneğin 60 km/sn süratle giden bir taşıtın öndeki araçlarla arasında hızı kadar, yani 60 metre mesafe bırakması gerekir.
Yol çizgilerini değil, yol kenarında bulunan işaretleri takip ediniz. Silinmiş yol çizgileri sizi yanıltıp tehlikelere yol açabilir.
Hava ne kadar soğuk olursa olsun, aracın camını açınız. Böylelikle diğer taşıtların sesli uyarılarını kolaylıkla duyabilirsiniz. Ayrıca iç camlarda buğu engellenecektir.
Siste taşıt kullanırken kesinlikle sollama yapmayınız. Çünkü sisli havalarda görüş mesafesi ve buna bağlı olarak sürat düşeceğinden, karşıdaki taşıtla burun buruna gelme olasılığı artacaktır. Ancak yine de sollama yapmak gerekiyorsa, mutlaka ışık ve klaksonla gerekli uyarı yapılmalıdır.
Sisli havalarda herhangi bir problemden ötürü yol kenarında durmak gerekirse, mutlaka dörtlü flâşörler yakılmalı ve mutlaka arkadan gelen sürücülerin fark edilmesi için araçtan 100 metre geriye reflektör yerleştirilmelidir.
Sis, özellikle şehir içi yollarda yayaların görülmesini de engelleyecektir. Bu yüzden sisli havalarda özellikle şehir içi yollarda yavaş gidilmeli, kavşaklarda mutlaka durulmalı ve kimsenin gelmediğinden emin olduktan sonra hareket edilmelidir. Sisli havalarda yayaların da üzerlerine, uzaktan rahatlıkla görülebilecek fosforlu giysiler giymelerinde fayda vardır.
Karlı havalarda araç kullanırken dikkat edilmesi gereken bazı noktalar vardır:
1. Çok hızlı araç kullanmak: Hızlı araba kullanmak karlı havalarda yapılan en büyük hatalardan biridir. Sürücüler, otoyola girdiklerinde hava koşulları ne olursa olsun her zamanki hızlarında gidiyorlar. Ancak bu yanlıştır. Arabanız kaymaya başladığında kaza yapmanız kaçınılmazdır. Aracınızı çok hızlı sürmeniz tepki gösterme sürenizi azaltıyor ve çarpma şiddetini artırıyor. Karlı ya da buzlu yüzeylerde fren yapınca durma süreniz kuru bir asfaltla karşılaştırıldığında 4 ile 10 kat artar. Hava sıcaklığı donma noktasına yaklaştığında ve kar yağışı başladığında hızınızı kesmelisiniz. Kar yağışı başladığında doğru bir hız dilimi yoktur. Bu nedenle, yol durumuna dikkat etmeli ve buna göre arabanızın güvenli olacağı hızı tahmin etmelisiniz. Sadece karlı havalarda değil sıcaklığın sıfırın altına düştüğü şartlarda da gizli buzlanmanın olabileceğini aklınızdan çıkarmayın.
2. Frene basmak: Karlı zeminde tekerleklerin kaydığını hissettiğinizde, panik yapıp frene kesinlikle basmayın. Bu tekerleklerin çekişini ortadan kaldırır ve aracınızı kontrol edemezsiniz. Aracınız kaymaya başladığında blok fren hiç bir işe yaramaz. Savrulduğunuzu hissettiğinizde pedallardan ayağınızı çekin ve aracın kendi kendine yavaşlamasına izin verin. Fren yapmak gerekiyorsa ve ABS devreye giriyorsa, ani fren yapmayın. Eğer arabanızda ABS yoksa pedalı yavaşça pompalayarak tekrar tekrar fren yapın.
3. Öndeki aracı çok yakından takip etmek: Karlı havada sürüş deneyimi olmayan birçok insan, önündeki aracı çok yakından takip ediyor. Bu durumda da herhangi bir problem olduğunda tepki gösterme sürenizi azaltıyor. Karlı havalarda, arabalar arasındaki mesafenin, normalin iki katı kadar olması gereklidir. Örneğin, yaklaşık 50 km hızla gidiyorsanız, öndeki araçla aranızdaki mesafe 12 araç uzunluğunda olmalı.
4. Hazırlıklı olmamak: Sürücüler, arabalarını soğuk ve karlı kış havasına göre hazırlamazlar. Gerçekte, en tehlikeli yol ilk kar yağışından sonraki gündür. Arabanızı kış için hazırlamak için, her lastiğin diş kalınlığını kontrol edin. En iyi yol tutuşu için bu kalındığı en az 4.8 milimetre olması gereklidir. Eğer çok kar yağışının etkili olduğu bir bölgede yaşıyorsanız uzmanlar aracınıza kar lastikleri takmanızı öneriyorlar. Ani soğuklara donmalara karşı aracınızın motor suyusundaki anti-freeze seviyenizi, akü su ve şarj seviyelerinizi kontrol edin. Cam yıkama suyunun donmasını önlemek için satılan özel solüsyonlardan kullanabilirsiniz. Buna rağmen su püskürtme memelerinin donduğunu fark ederseniz panik yapmayın, motorunuz ısındıkça buradaki buzlar çözülecektir. Ön ve arka camlardaki buz ve buğu gidericinizin çalıştığından emin olun. Çekme halatı, takoz ve zincirin yanı sıra arabanızda kar küreği, fener ve kar kazıma aleti bulundurun. Eğer şehir dışında yaşıyorsanız işaret fişekleri oldukça işinize yarayacaktır.
5. Dört çekerinizin sizi yenilmez yaptığını düşünmeyin: Bazı dört çekiş sistemine sahip araçlar, karlı ve buzlu yol koşullarında normal araçlara göre daha iyi performans gösterirken, sürücünün olası küçük bir hatasıyla bu teknoloji ters tepebilir. Dört çekiş sistemi, aracınızın ihtiyacı olan torku orantılı miktarda tekerleklerin hepsine ayrı ayrı dağıtıyor ve bu da karlı yollarda ekstra bir yol tutuş sağlıyor. Ancak, bu karlı yolda hız yapabileceğiniz ya da aniden durabileceğiniz anlamına gelmiyor. Dört çekerli sürüş, aracınızı yavaşlatmanız gerektiğinde size ilave bir duruş katkısı sağlamayacaktır.





