[Kayıt ol]   [Şifremi unuttum!
Kullanıcı adım:   Parolam:  
 
Yazar Mesaj   #23091  24-03-2011 13:41 GMT+2 saat  

moonlight


Admin


Tecrübe Puanı.: 96%
Ruh Hali: Neþeli
Mesaj 4213
Şehir: istanbul
Ülke:
Meslek: gecelerin adamı :))
Yaş: 36
Facebook'ta Paylaş
Çoklu Zekâ Kuramı ilk olarak 1983 yılında Howard Gandner’ın Frames of Mind adlı kitabında açıklamasıyla ortaya çıkmıştır.
Gardner’a göre; Zekâ, bir ya da birden fazla kültürde değer bulan bir ürün ortaya koyabilme yeteneğidir.
Çoklu Zekâ Kuramının İlkeleri
 Her birey normal şartlarda çoklu zekâlara sahiptir.
 Bireysel farklılıklardan dolayı bireyde bazı zekâlar baskın bazı zekâlar ise resesif (çekinik) olabilir.
 Bireysel farklılıklardan dolayı her zekânın farklı bireylerde gelişim süreci de birbirinden farklıdır.
 Tüm zekâlar tanımlanabilir.
 Çoklu zekâlar üzerine gidilerek güçlendirilebilir, aynı zamanda üstüne düşülmeyerek köreltilebilir.
 Bireyler kendi zekâları hakkında bilgi edinebilir ve zekâlarını geliştirme yollarını öğrenerek geliştirebilir.
 Zekâlar, algı, hafıza, problem çözebilme ve dikkat açısından birbirlerinden farklılık gösterebilir.
 Her bir zekâ diğer zekâların gelişimi için kullanılabilir.
 Çoklu zekâlar performansta, üründe, süreçte farklı yollarla sergilenebilir.
 Normal olan her birey tüm zekâlara sahiptir.
 Her bireyin zekâ profili tüm zekâlarının baskın ve çekinik olarak bileşimden oluşur.
 Her bireyin zekâ profili parmak izi kadar kendine özgü ve özeldir.
 Hayatta hiçbir normal birey yoktur ki tek bir zekâsı ile yaşabilsin. Hayatta hiçbir eylem yoktur ki tek bir zekâ ile gerçekleştirilebilsin.
 Çoklu zekâlar beyinde belirlenmiş yerlere sahiptir. Birebir işlevleri olduğu gibi birlikte çalışabilmektedirler.

Çoklu Zekâ Kuramı İle İlgili İleri Sürülen Zekâlar
 Sözel – Dilsel Zekâ
 Matematiksel – Mantıksal Zekâ
 Görsel – Uzamsal Zekâ
 Müziksel – Ritmik Zekâ
 Bedensel – Kinestetik Zekâ
 Kişilerarası Zekâ
 İçsel Zekâ
 Doğasal Zekâ
 Varoluşsal Zekâ (Aday zekâdır)

Sözel Dilsel Zekâ: Kişinin dile ait özellikleri yazılı veya sözlü etkili biçimde kullanabilme, kendini ifade edebilme yeteneğidir.

Matematiksel – Mantıksal Zekâ: Mantıksal düşünebilme yeteneği, soyut işlemler yapabilme, sayıları etkili kullanabilme ve sorgulama, varsayım çıkarma, problem çözebilme yeteneğidir.

Görsel – Uzamsal Zekâ: Görsel – uzamsal zekâ, görsel araştırma, zihinsel tasarım ve hayalleri gerçekleştirme, iç ve dış benzetmeleri birleştirme ve fark etme yeteneğidir.

Müziksel – Ritmik Zekâ: Bireyin müzikle, müzikse ve ritimsel formlarla kendini ifade edebilme, müzik ritimlerini algılayabilme yetenekleridir.

Bedensel – Kinestetik Zekâ: Bir ürünü ortaya koymak, bir problemi çözmek, kendini ve duygularını ifade edebilmek için vücudun bir bölümünü veya tamamını kullanabilme yeteneğidir.

Kişilerarası Zekâ: Bireyin çevresindeki kişilerin isteklerini, duygularını ve ihtiyaçlarını anlama, yorumlama ve kişilerle etkili iletişim kurabilme yeteneğidir.

İçsel Zekâ: Kişinin kendisi hakkında sahip olduğu gerçek bilgi ve anlayış ile uyumlu davranışlar sergilemesi ve kendisini tanıma yeteneğidir.

Doğasal Zekâ: Doğayı tanıma ve anlama, yaşayan canlıları tanıma, doğanın dengesini anlama, canlıları tanıma ve sınıflandırma yeteneğidir.

Varoluşsal Zekâ (Aday Zekâ): İnsanoğlunun varoluşu ile ilgili sorulara karşı hassas olma ve bu soruları çözmeye çalışma yeteneğidir. Bu sorular, “Dünyaya nasıl ve niçin geldik? Bilinç ne demektir? Ölüm var mıdır? Neden ölürüz?” gibi sorulardır.

Çoklu Zekâ Kuramı ile İlgili Öneri Kitaplar
Kitap: Frames of Mind, The Theory of Multiple Intelligences Yazar: Howard Gardner Basic Books, 1983
Kitap: Çoklu Zekâ Uygulamaları Yazar: Prof. Dr. Ziya Selçuk, Hüseyin Kayılı, Levent Okut Nobel Yayın Dağıtım, 2003
Kitap: Çoklu Zekâ Teorisi ve Eğitim Yazar: Doç. Dr. Ahmet Saban Nobel Yayın Dağıtım, 2003
Kitap: KİMİM? 1 Çoklu Zekâ Kuramı Okulda ve Sınıfta Yazar: Nida Temiz Nobel Yayın Dağıtım, 2007
Kitap: Eğitimde Çoklu Zekâ “Kuram ve Uygulama” Yazar: Özcan Demirel, Alper Başbay, Eda Erdem Pegem A, 2006hsdgdsfwerfzdxcvdsvsdfsdfrswdfgsdvcfsdfdsvcxvscdfesfsdfsdfdsf

__________________
Gender_Bay Çevirimiçi durumu