Yazar | Mesaj #23464 23-06-2011 10:39 GMT+2 saat | |||||||
|
Tecrübe Puanı.: 96% |
Ruh Hali: Neþeli
![]() |
Mesaj 4213 |
Şehir: istanbul |
Ülke: ![]() |
Meslek: gecelerin adamı :)) |
Yaş: 37 |
EDWIN RAY GUTHRIE (1886-1959)
v Bitişiklik İlkesi: Uyarıcı ile tepkinin birbirine bağlanması öğrenmenin temelini oluşturur. Öğrenme uygun bir tepki ve uygun bir uyaranla çağrışım yaptığı zaman oluşur.
v Öğrenmenin sadece bitişiklik yasasıyla açıklanabileceğini savunmuştur. Guthrie’nin bitişikliği uyarı-tepki bitişikliğidir.
v Yapılan tekrarlar bağın gücünü arttırmaz, çünkü öğrenme uyarıcı ile tepki arasındaki ilk eşleşmeden sonra tamamlanır. (tek deneme)
v Ayrıca guthrie’ye göre; organizma belli bir durum karşısında son olarak hangi davranışı göstermişse, aynı durumla tekrar karşılaştığında aynı davranışı gösterme eğilimindedir. (sonunculuk ilkesi)
v Ceza; cezalandırılan davranışın zıttı olan bir davranışı meydana getirmelidir.
Alışkanlıkları yok etme yöntemleri
Eşik Yöntemi: İstenmeyen davranışı meydana getiren uyarıcı azar azar ve uzun sürede yavaş yavaş verilmeli; böylece istenmeyen davranışın meydana gelmesi önlenerek, istenen davranışın yapılması sağlanır. Ör: Bütün bir zeytini acı diye yemeyen çocuğa, zeytini küçük paçalar halinde yedirmek.
Bıktırma Yöntemi: Tüm uyarıcılar, birey istenmeyen tepkiyi yapmaktan yoruluncaya kadar verilir. Ör: Sürekli kibritle oynayan çocuğun önüne bir sürü kibrit verip, yoruluncaya kadar yakmaya zorlamak
Zıt Tepki Yöntemi: Bu yöntemde istenmeyen davranışı meydana getiren uyarıcı ile birlikte, ona zıt olan onunla rekabet edebilecek istenen davranışı meydana getiren uyarıcı sunulur. Ör: Kediden korkan çocuğa annenin kedi hediye etmesi. Kedi korku yaratan, anne ise güven duyulan uyarıcıdır.
Alışkanlığı Bastırma:
v Birey istenmeyen davranışı meydana getiren uyarıcıdan uzak tutulur.
Eğitimde Transfer:
v Öğrencilerin en üst düzeyde başarı gösterebilmeleri için öğrendikleri ve test edildikleri ortamın koşullarının aynı olması gerektiğini savunur.
v Guthrie’ye göre öğrenci öğretmenin anlattıklarından yada kitaplardan öğrenemez. Öğrenci, öğrenilecek şeyi yapmalıdır.
Eğitime Yansıması
v Guthrie tüm öğrenmeleri uyarıcı-tepki bitişikliğiyle açıkladığı için, öncelikle hangi tepkilerin kazandırılacağı belirlenmeli ki, bu tepkileri oluşturacak uyarıcılar düzenleyebilelim.
v Öğretme-öğrenme ortamı düzenlenirken, öğrencilere verilecek uyarıcıların, öğrencinin dikkatini çekerek beklenen tepkiyi yapmasını sağlayacak nitelikte olması gerekir. Guthrie buna “dikkat edilen şey, yapılan şey için işaret haline gelir.” Demiştir.
v Öğretimin düzenlenmesinde, öğrencinin öğrenmeye karşı ihtiyaç duymasını sağlamak önemlidir.
v Öğretme-öğrenme ortamında yaparak yaşayarak öğrenme önemlidir.
v Bitişiklik İlkesi: Uyarıcı ile tepkinin birbirine bağlanması öğrenmenin temelini oluşturur. Öğrenme uygun bir tepki ve uygun bir uyaranla çağrışım yaptığı zaman oluşur.
v Öğrenmenin sadece bitişiklik yasasıyla açıklanabileceğini savunmuştur. Guthrie’nin bitişikliği uyarı-tepki bitişikliğidir.
v Yapılan tekrarlar bağın gücünü arttırmaz, çünkü öğrenme uyarıcı ile tepki arasındaki ilk eşleşmeden sonra tamamlanır. (tek deneme)
v Ayrıca guthrie’ye göre; organizma belli bir durum karşısında son olarak hangi davranışı göstermişse, aynı durumla tekrar karşılaştığında aynı davranışı gösterme eğilimindedir. (sonunculuk ilkesi)
v Ceza; cezalandırılan davranışın zıttı olan bir davranışı meydana getirmelidir.
Alışkanlıkları yok etme yöntemleri
Eşik Yöntemi: İstenmeyen davranışı meydana getiren uyarıcı azar azar ve uzun sürede yavaş yavaş verilmeli; böylece istenmeyen davranışın meydana gelmesi önlenerek, istenen davranışın yapılması sağlanır. Ör: Bütün bir zeytini acı diye yemeyen çocuğa, zeytini küçük paçalar halinde yedirmek.
Bıktırma Yöntemi: Tüm uyarıcılar, birey istenmeyen tepkiyi yapmaktan yoruluncaya kadar verilir. Ör: Sürekli kibritle oynayan çocuğun önüne bir sürü kibrit verip, yoruluncaya kadar yakmaya zorlamak
Zıt Tepki Yöntemi: Bu yöntemde istenmeyen davranışı meydana getiren uyarıcı ile birlikte, ona zıt olan onunla rekabet edebilecek istenen davranışı meydana getiren uyarıcı sunulur. Ör: Kediden korkan çocuğa annenin kedi hediye etmesi. Kedi korku yaratan, anne ise güven duyulan uyarıcıdır.
Alışkanlığı Bastırma:
v Birey istenmeyen davranışı meydana getiren uyarıcıdan uzak tutulur.
Eğitimde Transfer:
v Öğrencilerin en üst düzeyde başarı gösterebilmeleri için öğrendikleri ve test edildikleri ortamın koşullarının aynı olması gerektiğini savunur.
v Guthrie’ye göre öğrenci öğretmenin anlattıklarından yada kitaplardan öğrenemez. Öğrenci, öğrenilecek şeyi yapmalıdır.
Eğitime Yansıması
v Guthrie tüm öğrenmeleri uyarıcı-tepki bitişikliğiyle açıkladığı için, öncelikle hangi tepkilerin kazandırılacağı belirlenmeli ki, bu tepkileri oluşturacak uyarıcılar düzenleyebilelim.
v Öğretme-öğrenme ortamı düzenlenirken, öğrencilere verilecek uyarıcıların, öğrencinin dikkatini çekerek beklenen tepkiyi yapmasını sağlayacak nitelikte olması gerekir. Guthrie buna “dikkat edilen şey, yapılan şey için işaret haline gelir.” Demiştir.
v Öğretimin düzenlenmesinde, öğrencinin öğrenmeye karşı ihtiyaç duymasını sağlamak önemlidir.
v Öğretme-öğrenme ortamında yaparak yaşayarak öğrenme önemlidir.

