Yazar | Mesaj #23003 10-03-2011 17:22 GMT+2 saat | |||||||
moonlightAdmin
|
Facebook'ta Paylaş
Tweet
Basamaklı öğretim programı yaklaşımı, Nunley (2001)
tarafından ortaya atılmıştır. Bu yaklaşım, bireysel farklılıklara göre öğrenme yaşantılarının düzenlenmesi esasını temele almaktadır. Bilgi ve teknolojideki hızlı gelişmeler, bilgi birikimi ve bilgilerin yayılmasında yaşanan baş döndürücü gelişmeler, günümüz eğitim sistemi ve bu eğitim sistemi içinde yer alan bireylerin değişimini zorunlu kılmaktadır. Bilgiyi alan ve işleyen birey anlayışı, bilgiye ula-şan, gerekli olanı ayıklayan ve bu bilgilerle yeni bilgiler üreten birey anlayışına doğru bir yönelim göstermektedir. Bu anlayışla eğitim sistemleri yeni arayışlar, yeni yönelimler ve yeni bakış açıları kazanmak zorundadır. Bu yeni bakış açılarından biri de, "Basamaklı Öğretim Programı”dır. Bu program yaklaşımı, etkinlikler yoluyla öğrenme- öğretme sürecini ön plana çıkarmaktadır. Bu yaklaşıma göre öğrencinin öğrenme sürecinin hangi aşamasında olduğunun saptanmasına, yaratıcı etkinliklere katılmasına ve kapasitesi oranında ilgi ve gereksinimleri doğrultusunda en üst öğrenmesine olanak sağlayacak genel hedefler belirlenir. Bu genel hedeflerin etkinliklere dayalı olarak ve belli öğrenme birimleri çerçevesinde çeşitlendirilmesi ve aşamalı bir hale getirilmesi ön görülmektedir. Hedefler, A, B C olarak tanımlanan üç farklı basamağa göre belirlenmekte ve Bloom taksonomisine uygun olarak yapılandırılmaktadır. Bu hedeflere, oluşturulan etkinlikler yoluyla ön öğrenmeleri, öğrenme düzeyleri, ilgileri, beklentileri, öğrenme stilleri ve gereksinimleri farklılık gösteren tüm öğrencilerin ulaşması beklenmektedir. Öğrenmelerin Üç Basamağa Ayrılması • Öğretim programı A, B ve C düzeylerinden oluşan üç aşamalı bir öğrenme modelini temel almaktadır. C BASAMAĞI • Temel bilgiler ve anlamlar üzerine inşa edilmiştir. Öğrenciler bu basamakta temel bilgilerini oluşturmaktadırlar. • “C” basamağı, Bloom taksonomisinde yer alan bilgi ve kavrama basamağını kapsar. Bu düzey, öğrencinin konuya ilişkin genel bir anlayış kazanmasına olanak sağlar. Sınıftaki her öğrencinin bu düzeyi başarması beklenmektedir ve en fazla etkinlik bu basamakta yapılmaktadır. • Her öğrenci, C basamağında yer alan etkinliklerden 65-70 puan aldığı takdirde bir sonraki basamağa geçebilir. B BASAMAĞI • C basamağında öğrenilen bilgilerin uygulanması ve düzenlenmesi yapılmaktadır. Öğrenciler problem çözme ve diğer üst düzey görevleri bu seviyede gerçek-leştirmektedirler. Bu basamakta öğrencilerin “C” düzeyinde kazandıkları bilgi ve becerileri uygulayabilmek için tamamlayabilecekleri etkinlikleri içerir. “B” basamağı, daha üst düzeyde düşünme becerilerini kullanmayı gerektirir. Bu düzeyde öğrenci, edindiği temel bilgiye dayalı olarak uygulamalar yapar, keşfeder, denenceler kurar ya da problem çözer. Öğrenciler ilgileri doğrultusunda her biri 15 puan olan etkinliklerden birini seçer ve bu etkinliği gerçekleştirir. Bu basamakla ilgili etkinlikler, öğrencileri “C” düzeyinden yukarı taşıyacak nitelikte olmalıdır. Bu amaçla, seçilecek etkinlikler öğrenci ilgisini uyandıracak ve yeni öğrenmelere yöneltecek şekilde yapılandırılmalıdır. Böylece, öğrencilerin “C” düzeyinde: kalması önlenmiş olmaktadır. A BASAMAĞI • Eleştirel düşünme ve analiz bu basamakta gerçekleştirilmektedir. Bu basamak en üst düzeyde ve en karmaşık düşünmeyi gerektirmektedir. En yüksek düzey “A” basamağıdır. Bu basamak; analiz, sentez ve değerlendirme basamağını kapsar. “A” düzeyinde öğrencilerden konuyu sorgulamaları, ayrıntılı şekilde analiz yapmaları ve senteze ulaşmaları beklenir. Bu düzey, öğrencinin özgün bir öğrenme ürününü ortaya koymasını gerektirir. Seçilen konuya göre “B” düzeyinde öğrenilen bilginin yaratıcı biçimde ortaya konulması esastır. Sonuç basamağı olarak da adlandırılan bu basamak en karmaşık düzeydir ve gerçek güncel bir sorunun eleştirel biçimde analiz edilmesini gerektirir. Bu basamakta bir öğrenciden bir konuyu çözümlemesi, bulguları araştırması ve bir fikir oluşturması istenmektedir. Öğrencilere eleştirel çözümleme yapmak sürecinin öğretilmesi “A” basamağının amaçları arasındadır. Bu düzeyde etkinliklerin her biri 15 puandır. |
|||||||